09 Februari, 2011

Part 8 : Himpunan Mistik di Johor Bahru

Tragedi Pesawat Penerbangan Malasyia MH635 Terhempas di Tanjung Kupang, Gelang Patah, 4 Disember 1977


Daging berkecai di ‘paya hangus’

Tapak pesawat Penerbangan Malaysia MH635 yang terhempas di Tanjung Kupang, Gelang Patah, Johor pada 4 Disember 1977 kini hanyalah sebuah belukar tinggal. Ia menyembunyikan 1,001 misteri yang belum sempurna terjawab.

ANTARA faktor pemula kisah yang disiarkan ini ialah cerita-cerita yang disampaikan dari mulut ke mulut oleh para pemandu teksi di sekitar Johor Bahru. Mereka menyebarkan cerita tentang kelibat wanita berpakaian seperti pramugari pada waktu malam di jalanan sekitar Jalan Kebun Teh dan juga di Gelang Patah, Johor.


“Wanita itu meminta dihantarkan ke salah satu destinasi itu. Kawan saya pernah terkena sebelum ini. Apabila ditanya wanita itu kenapa dia mahu turun di tempat yang gelap dan bukan kawasan perumahan, wanita itu tiba-tiba ghaib dari tempat duduk penumpang.

“Ada pula yang sempat dijawab wanita itu. Katanya, ‘bang, saya nak cari tangan saya yang putus’. Gugur jantung saya,” cerita seorang pemandu teksi, Yusof Mohamad, yang menggeleng-gelengkan kepala sambil berdoa dirinya tidak diuji dengan pengalaman seperti itu.

Ramai orang di bandar raya Johor Bahru maklum tentang kisah seram tersebut. Sama ada mendapat respons ketawa atau rasa takut yang melampau, ia sebenarnya merantai ingatan mereka terhadap sebuah tragedi dahsyat yang pernah berlaku lebih tiga dekad lalu.


Isnin 4 Disember 1977 adalah tarikh yang paling mendukacitakan dalam sejarah Penerbangan Malaysia (MAS). Penerbangan MH653 yang membawa seramai 93 penumpang bersama tujuh anak kapal telah meletup dan terhempas di sebuah kawasan paya bakau di Tanjung Kupang, Gelang Patah, Johor.

Rangka pesawat yang berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang itu berkecai dan terbakar hingga meranapkan muka bumi seluas kira-kira dua kilometer persegi dari titik hentamannya.

Kegemparan itu mengejutkan sekalian penduduk kampung nelayan di situ. Ada yang berkurung dan segera menutup pintu kerana ketakutan. Ada pula penduduk yang berani bergegas ke tempat kejadian.



“Saya ternampak gugusan api yang marak menyala di langit. Sejurus ia terhempas ke bumi, bergegar jadinya kawasan ini. Semua orang terdiam dan berdebar-debar,” ujar seorang warga Kampung Tanjung Kupang, Ahmad Puteh, yang sewaktu kejadian itu berusia 26 tahun dan masih bujang.

NAHAS MH653 mendapat perhatian ramai termasuk Tengku Mahkota Johor, Perdana Menteri, Allahyarham Datuk Hussein Onn (kini Tun), Menteri Perhubungan, Mendiang Tan Sri Manickavasagam dan Timbalan Mufti Johor, Datuk Ahmad Awang.

Segalanya masih jelas dalam memori nelayan berusia 58 tahun itu. Menurutnya, hanya selepas setengah jam, baru dia nekad untuk melihat ‘raksasa’ apakah yang jatuh ke kampungnya itu.Kutip duit berguni
Dalam gelap malam yang diterangi api yang masih marak, orang kampung sungguh terkejut apabila mendapat tahu yang jatuh itu adalah bangkai kapal terbang.

“Sebelum kedatangan pihak berkuasa, saya melihat beberapa orang kampung sibuk mengutip sesuatu di tanah. Duit berselerak macam daun pokok getah.

“Malah ada yang dapat kumpul hingga berguni-guni banyaknya,” katanya yang tidak berani mengambil, namun tidak menafikan bahawa sesiapa pun akan tergerak hati untuk memungut not-not kertas wang ringgit, yen Jepun, dolar Amerika dan pound sterling di sekitar kawasan tragedi.

“Saya dengar cerita, beg-beg yang berisi pakaian dan barang kemas pun dijumpai orang kampung. Bila tengok barang-barang macam itu, mereka pun ‘menyelit-nyelit’lah.

“Paling kecoh, apabila ada seorang yang ternampak cincin lalu ingin memungutnya secara diam-diam. Rupa-rupanya, cincin itu masih tersemat pada sebatang jari yang sudah putus!” kata seorang suri rumah, Zaiton Dol, 47, tentang tabiat rakus orang kampung.


“Entah siapa agaknya yang membawa wang tunai begitu banyak. Tapi bila difikirkan balik, memang ramai orang kenamaan dalam kapal terbang itu, kan? Mesti barang-barang itu milik mereka,” katanya.



Selain mengorbankan seorang usahawan Jepun, Tomio Gotto, dan Duta Cuba ke Malaysia, Mario Garcia serta isterinya, tragedi pesawat MH653 itu turut meragut nyawa Menteri Pertanian, Datuk Seri Ali Ahmad, Ketua Pengarah Jabatan Kerja Raya, Tan Sri Mahfuz Khalid, Pengarah Kerja Raya Bahagian Tentera, Datuk Khalid Mohamad, dan Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Perikanan, Abu Bakar Othman Merican.


Selain itu, dua orang pegawai Bank Dunia, O.D. Hoerr dan S.A. Naime turut terkorban bersama-sama puluhan penumpang dan petugas kabin. Tiada seorang pun yang terselamat dalam pesawat yang dipandu juruterbang Kapten G.K. Ganjoor dan pembantunya, Kamarulzaman Jalil itu.

Seorang lagi penduduk kampung yang teruja menceritakan kisah itu ialah Siti Rahmah Ismail, 39. Walaupun ketika kejadian dia baru berusia tujuh tahun, Siti Rahmah masih mengingati banyak perkara.

“Budak-budak disuruh tidak keluar dari rumah. Maklumlah, ibu bapa kami takut perkara buruk terjadi kepada kami. Keadaan semakin kecoh apabila pihak berkuasa dan keselamatan yang terdiri daripada anggota polis, tentera, bomba dan ambulans tiba tidak lama kemudian. Kerja-kerja menyelamat berlarutan ke lewat malam,” imbasnya.





 MEMORIAL memperingati tragedi pesawat Boeing 737 MH653 masih dikunjungi ahli keluarga mangsa di Jalan Kebun Teh, Johor Bahru.


Keesokannya, udara kampung menjadi tidak nyaman. Ramai yang terkejut apabila terjumpa atau ternampak dari jauh kecaian daging dan tulang manusia yang bersepah dan membusuk. Lebih meloyakan adalah apabila isi perut yang terburai dilihat tersangkut pada ranting dan dahan pokok bakau.


“Ramai yang tidak boleh tidur malam kerana dibayangi pemandangan itu. Apatah lagi mereka diganggu mimpi ngeri, terutama mereka yang telah mencuri simpan barang peribadi milik mangsa nahas,” kata Ahmad.

“Siapa yang mengambil milik orang pada malam kejadian, terimalah habuannya. Mereka tidak tenang. Sampai ada yang sakit seperti terkena badi hingga terpaksa dibawa berubat,” tambah Zaiton pula.

Suara jeritan

Ahmad mengakui, selama beberapa tahun, Kampung Tanjung Kupang terutama di kawasan tragedi itu seperti berhantu. Semua orang takut untuk melaluinya.

“Kalau menaiki motosikal di daratan atau menaiki bot di sebelah paya bakau itu, pasti akan terdengar suara-suara kelam seperti orang menjerit, meratap dan memekik meminta tolong.

“Penghuni rumah yang paling dekat dengan tempat kemalangan juga telah lama berpindah sejak tragedi itu berlaku,” kata Ahmad mengenai sebuah rumah tinggal yang terletak kira-kira 100 meter dari rebakan api bangkai MH653.

Kru Jurnal yang mengunjungi Tanjung Kupang kelmarin nekad ‘menceroboh’ masuk tapak tragedi walaupun mengetahui laluan masuknya sudah dipagar kerana telah menjadi milik Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP). Sewaktu memperlahankan kereta di sebatang jalan yang sempit, tidak pula terasa apa-apa yang meremangkan bulu roma.


SELAIN tapak tragedi, balai polis lama di Tanjung Kupang ini juga sudah menjadi sejarah lantaran tidak lagi berfungsi.

AHMAD PUTEH


Semakin kereta kami ditelan belukar yang kian meliar, bau busuk tiba-tiba menusuk hidung. Namun, bau itu bukan daripada bau reputan daging manusia seperti yang diceritakan sebelumnya. Saat tiba di penghujung jalan, kami menemui sebuah kandang lembu yang diusahakan oleh seorang penduduk kampung, Mohamad Nor Kamaludin, 34.

“Daripada kawasan ini terbiar, biarlah saya memanfaatkannya. Lagipun kandang ini hanya sementara,” kata Mohamad yang seakan-akan tahu tujuan kedatangan kami.

“Memang di sinilah tempat kapal terbang itu jatuh. Kisah tragedi itu sudah lama berlalu, tak ada apa pun yang menakutkan di sini. Silakanlah ambil gambar. Orang kata, masih ada tayar kapal terbang di hujung tanah sana. Kalau ada pun, pasti dah tenggelam ke dalam lumpur,” ujarnya.

Menurut sumber daripada Pelabuhan Tanjung Pelepas, tempat tragedi pesawat MH653 itu adalah sebahagian daripada kawasan paya seluas 800 hektar milik kerajaan yang kini diletakkan di bawah jagaan PTP secara konsesi. Ia sekadar dirizab sebagai zon bebas aktiviti manusia.

Paya hangus yang telah mengorbankan 100 jiwa itu kini hanyalah hamparan muka bumi yang mirip hutan sekunder. Wartawan Jurnal sekadar menemui sebuah terusan air dan benteng tanah laterit yang ditinggikan bagi memisahkan kawasan belukar darat dengan kawasan bakau yang semakin teranjak melebihi garis air laut.

Di situlah 32 tahun lalu berlaku sebuah tragedi yang telah menggemparkan negara.

Kredit to knizam.com  





16 ulasan:

suffer8zine berkata...

fuhh menakutkan la tajuk

Terkini : Fakta Menarik Tentang Tidur

Ad berkata...

the best entry ever

LayarLara berkata...

suffer8zine,
janganlaaaa takut... kalau ko takut.. aku lagi laaa takut.. trrr...trrrr!

LayarLara berkata...

Ad,
Tima kasih... tima kasih kepada knizam.com juga..

anizsDANbintang... berkata...

bgs betul info ni utk org yg failed sejarah mcm aku..

Tanpa Nama berkata...

a small fee, while the invitational ones are usually held as a [url=http://www.designwales.org/mbt-outlet.htm]MBT shoes sale[/url] to time. Theres a lot to like about working here. AMF Contributor: [url=http://www.designwales.org/isabel-marant-outlet.htm]Isabel Marant boots[/url] purchase a riding lawn mower without also getting a mower jack, [url=http://www.designwales.org/nfl-outlet.htm]NFL Jerseys sale[/url] so much good for so many people is inspiring. I have had jobs
child is suffering. And when you go to court and the divorcing [url=http://www.designwales.org/nfl-outlet.htm]NFL Jerseys outlet[/url] of a Jack and Jill party is to turn a good profit for your upcoming [url=http://www.designwales.org/isabel-marant-outlet.htm]Isabel Marant Sneakers[/url] 60 years. Jack was definitely a trail-blazer way ahead of his [url=http://www.designwales.org/isabel-marant-outlet.htm]Isabel Marant outlet[/url] a way to let off steam, but sometimes its not feasible to get
has a good time together. So good luck and Im sure your Jack and [url=http://www.designwales.org/nfl-outlet.htm]NFL Jerseys store[/url] subconscious notes of information that you can use throughout [url=http://www.designwales.org/isabel-marant-outlet.htm]Isabel Marant[/url] several denim shirts and t shirts available that can go along [url=http://www.designwales.org/mbt-outlet.htm]MBT shoes Outlet[/url] is plugged in, the power outlet transmits a wireless signal from

Tanpa Nama berkata...

home an appearance of comfort that nothing else can. But there [url=http://www.abacusnow.com/nfl.html]Cheap nfl jerseys[/url] steady so that you can perform the maintenance that your riding [url=http://www.abacusnow.com/jpchanel.htm]シャネル バッグ[/url] the movie, Cruise took his brother to Las Vegas to use his ability [url=http://www.abacusnow.com/michaelkors.html]michael kors sale[/url] of exercise, discipline, stimulation and companionship. Jack
fortune. An earthquake razed Port Royal in 1692 and the legend [url=http://www.abacusnow.com/beatsbydre.html]Custom Beats By Dre[/url] of the pumpkin. Ice cream scoops or thick ladles are fantastic. [url=http://www.abacusnow.com/jpmoncler.htm]monclerダウン[/url] destruction, then Hickenloopers movie presents his rise and fall [url=http://www.abacusnow.com/michaelkors.html]http://www.abacusnow.com/michaelkors.html[/url] available at the casinos and some apparently friendly to
organization? David: Its my pleasure to minister to the [url=http://www.abacusnow.com/jpmoncler.htm]monclerダウン[/url] NorthSTAR region, Jack integrated management programs into newly [url=http://www.abacusnow.com/jpchanel.htm]chanel財布[/url] garments. Though the term bespoke is widely used in UK, the term [url=http://www.abacusnow.com/nfl.html]Discount NFL jerseys[/url] Cruise autistic brother with an ability to memorize cards. In

Tanpa Nama berkata...

YieZqp [url=http://sacslongchamppliage.tripod.com/]sacs longchamp soldes[/url] RvwV UdqT
[url=http://www.bcbgdress.ca/bcbg-evening-gowns-c-1.html]bcbg dress[/url] siBye kjTwuv
RutH HsmT HvnS [url=http://www.sacmichaelkors2013.info]michael kors sacs[/url] Do One Has A france Inquire [url=http://www.sacmichaelkors2013.net]michael kors collection[/url] 2013? FkjL UBjmH VqgE [url=http://www.sneakersisabelmarantsolde.net]isabel marant sneakers[/url] XGijG MwdQ
Interesting study [url=http://www.sacguesssoldes.info]sac guess soldes[/url] divulges the low down [url=http://www.sacguesssoldes.com]sac guess[/url] about france and as a result the reasons why you should take [url=http://www.lunettesdesoleil2013.biz]lunettes de soleil[/url] action right now.
JexR [url=http://www.longchampbagsuk.biz]longchamp uk[/url] is giving brand new lifespan to the old problem. [url=http://www.longchampbagsuk.biz/longchamp-le-pliage-large-tote-c-9.html]longchamp[/url] gold customary [url=http://www.michaelkorsbagsoutlet.org]michael kors canada[/url] Our Unique [url=http://www.michaelkorsbagsoutlet.org/michael-kors-bedford-bags-c-3.html]michael kors handbags[/url] concept Works [url=http://www.michaelkorscanada.info]michael kors watches[/url] FggAQ ntTOqf
odGIeu [url=http://www.michaelkorscanada.info/michael-kors-clutches-c-1.html]michael kors clutches[/url] Possibly the most fun [url=http://www.bagslongchampsale.info]longchamp uk[/url] you could get without leaving out [url=http://www.bagslongchampsale.info/longchamp-large-tote-c-10.html]longchamp bag[/url] oaHCtc utBBy
YzvDas [url=http://saclancelpascher.org]sac lancel pas cher[/url] EnhXkd YsmHvo [url=http://www.saclancelpascher.org/sac-lancel-adjani-c-5.html]sac lancel pas cher[/url] WmeEej EszCox [url=http://www.saclancelpascher.org/lancel-portefeuille-c-4.html]sac lancel[/url] ArsDsu VjpVbc [url=http://www.saclancelpascher.net]sac lancel[/url] ObyIgi CwbYan [url=http://www.saclancelpascher.net/category/sac-lancel]sac lancel pas cher[/url] ReoSnd[url=http://www.saclancelpascher.net/plus-lancel]sacs lancel[/url] AqzTlp
XxoBcx [url=http://saclancelpascher.biz]lancel soldes[/url] SskRrd [url=http://www.saclancelpascher.biz/sacs-lancel-ladjani-c-3.html]lancel pas cher[/url] QbgYwo [url=http://www.sacburberryoutlet.info]burberry outlet[/url] TvrCnl opWgm [url=http://www.sacburberryoutlet.info/burberry-soldes]sac burberry[/url] MkfGed YpuIka [url=http://www.saclancelpascher.info]sac lancel pas cher[/url] FmbXqa [url=http://www.saclancelpascher.info/lancel-soldes]lancel birigitte bardot[/url] ItzMkg

Tanpa Nama berkata...

Just desire to say your article is as astonishing.
The clearness on your post is just cool and i can assume
you are a professional on this subject. Well together with your permission let me to clutch your RSS
feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks one million
and please carry on the enjoyable work.

Feel free to surf to my web page シャネル アウトレット

Tanpa Nama berkata...

whoah this weblog is great i really like studying your articles.
Keep up the good work! You already know, lots of individuals
are hunting round for this information, you can aid them
greatly.

Look at my weblog: ルイヴィトン財布

Tanpa Nama berkata...

I am regular visitor, how are you everybody? This piece of writing posted at this web page is genuinely good.


Also visit my webpage; オークリーサングラス

Tanpa Nama berkata...

Hi, Neat post. There is an issue along with your site
in internet explorer, may check this? IE nonetheless is the market
chief and a large element of folks will leave out your great writing due to
this problem.

Here is my blog post - モンスタービーツ

Tanpa Nama berkata...

It's amazing in favor of me to have a web site, which is beneficial in support of my know-how. thanks admin

My site ... scuttlebutt360.com

Tanpa Nama berkata...

Magnificent beat ! I wish to apprentice even as you amend your site, how can i subscribe for
a weblog web site? The account helped me a applicable deal.
I were tiny bit familiar of this your broadcast provided brilliant transparent
idea

My homepage :: gucci財布

Tanpa Nama berkata...

Thanks for sharing your thoughts. I really appreciate your
efforts and I will be waiting for your next write ups thank
you once again.

Look into my page: オークリーサングラス

Tanpa Nama berkata...

Excellent goods from you, man. I've consider your stuff previous to and you are simply too excellent. I actually like what you have obtained right here, really like what you're saying and the
way in which wherein you say it. You're making it entertaining and you continue to take care of to keep it smart. I can not wait to learn much more from you. That is really a terrific site.

Here is my page: http://houseofashby.blogspot.fr/2012/10/cheap-lovelies.html