04 April, 2008

Kek/Biskut?? entahlah...

Dari hari Rabu lagi Danial dah ingatkan aku, hari Jumaat (todayla...) ada jamuan kat sekolah coz nak buat majlis perpisahan guru praktikan kat kelas dia. Cikgu bagi surat arahkan setiap murid bawa potluck.. tak kiralah mende ape sekali pun...
Pastu Danial ni siap ingatkan aku lagi... kelas dia ada 21 orang. So.. makanan itu haruslah sebanyak 21keping... Hem.. aku dok pk2 apa yang aku nak bawakkan dia pi skolah nanti. Kalau ikut AbangSayang "alar.. beli je karipap kat simpang tu..." Tapi buatnya sumer orang bawak kuih cam karipap atau donat... hem.. nantikan sepesen je kuihnya.
So, malam tadi aku pun buatlah kuih yang sangat simplenya dan begitu mudah untuk disediakan dan haruslah kuih itu enak untuk dimakan oleh seisi keluarga.

Ekceli aku pun tak tau nak panggil apa kuih ni... kek atau biskut??

Inilah kuihnya... masih dalam loyang

Ini gambaran kuih setelah dipotong...

Pada sesiapa yang dah terjelir lidah tengok kuih/biskut ini... aku ada sertakan resepinya... aku baik tau.. tak lokek resepi....aku wakafkan resepi ini untuk kalian...

Bahan2:-

Biskut Merrie (yang putih bukan yang coklat) 600 gm

Butter 250 gm

Gula pasir 1 cawan

Koko 1/2 cawan + Air suam 1 cawan (campurkan)

Telur 4 biji

Cara2:-

Blend gula sama telur sampai kembang, then masukkan bancuhan koko. Panaskan periuk atau kuali. Panaskan butter sampai cair. Terus tuang barang2 yang telah diblend dan masukkan terus biskut merri go round... sambil tu ko pecah2kan lah sket... Ko jangan biarkan, mesti kacau kang hangus plak kuih ko... kacau sampai dia jadi cam pekat.

Selepas itu tuan puan bolehlah masukkan ke dalam tupperware atau loyang... penyek2kan... maka taraaaaaaa.. ehhh nanti.. simpan dalam peti ais dulu... jangan makan masa panas ye...

Okeh.. sudah siap.. boleh potong2 n selamat menjamu selera. So.. kek atau biskut??

Peribasa hari ini : Semanis2 gula berpasir juga, sepahit2 jadam menjadi ubat... Lu pikirlah sendiri... (hohohohohoho)

4 ulasan:

green apple berkata...

thanks beb.
aku mmg carik resepi ni.
so kalau resepi ko ni aku wat tak menjadik, LUP PIKIR LA apa akibatnya ek?

LayarLara Legendary Of Journey berkata...

Apple,
Gerenti menjadik... ko kejam mata pun leh siap... Kalau tak menjadi.. aku rasa.. er..er.. eh tak pernah tak jadiklaaa..

Ms_MER berkata...

ini namanyer kek batik..pesal lak kek aa..bukn ka biskut tuh..lama dh aku x wat..resepi pon dh lupa..thanks coz boh resepi lam ni

Elyn berkata...

erm nih pebret hubby i nih... dh lame x buat la.... tp kan selame elyn buat x penah buh telor pun....