06 Mac, 2011

Suami, isteri & kawan


Ini dari bahan bacaan yang aku baca... bukunya bertajuk AKU TERIMA NIKAHNYA.  Untuk dikongsi bersama.  Semoga kita semua mendapat manfaat darinya

---------------------------------------
Suami, Isteri dan Kawan
Kerana soal emosi dan logik, saya cuba untuk  memahami sesuatu.  Sering saya ketemu, isteri-isteri tidak begitu berminat atau komited lagi dengan persahabatan mereka.  Mereka ada ramai best freinds semasa anak dara, hingga tidur berkongsi bantal dan mimpi, namun selepas berkahwin dan beranak-pinak, mereka tidak lagi serapat dulu.  Tumpuan dan attachment mereka sangat tertumpu pada suami dan anak-anak. (Ini sebijik2 aku rasa kene batang hidung aku).
    "Kalau Yang nak pergi kedai dengan kawan-kawan, do some shopping, Abi tak kesah pun.  Take your time, I'll mind the kids," saya membuka tawaran kepada isteri. (Ohh... alangkah indahnya kalau laki aku berkata demikian... DO SOME SHOPPING... duitnya sekali ye bang... )
    Bukan apa, saya sering rasa bersalah kerana selalu terpaksa meninggalkan isteri. Mesyuarat, bekerja out station, ceramah, program dan macam-macam aktiviti luar, menyebabkan saya sering meninggalkan isteri dan anak-anak di rumah.  Bukan bersuka-suka bercuti dan bercanda, tetapi tugas dan tanggjungjawab yang menjadi punca. (Oh... alangkah menariknya kalau lah laki aku pun terpk bende yang sama.... )
    Lantas, saya tidak keberatan jika isteri saya mahu mengambil sedikit ruang untuk beliau pergi menziarahi sahabat atau menghadiri kursus-kursus rasmi dan tidak rasmi.  (Tang ni laki aku selalu cakap, tak payahlah pegi.. anak2 kecik lagi)  Waktu untuknya tanpa saya.  Tetapi lazimnya isteri saya memilih untuk berada di rumah.  Dan sebahagian besar sahabat yang saya temui, mengakui hal ini.  (yes... it is.. itulah aku..)
   Oleh kerana perempuan kuat pada emosi, maka emosinya terpilih untuk hanya disuburkan oleh suami tercinta dan anak-anak.  Kepuasa pada mengisi keperluan emosi hanya boleh diperoleh daripada insan yang diberikan emosi itu iaitu suami dan anak-anak.  Tidak ada apa sangat yang hendka dicari di luar sana. (Ye.. ini yang laki aku kekadang tak nak paham aku... owhhh..)
   Namun bagi si suami, kehidupannya banyak dipengaruhi oleh rasional kerana itulah alat utama dia berperanan sebagai pemimpin keluarga.  Mungkin kerana itu, saya merasakan bahawa suami perlu kepada rakan bincang.  Sesekali suami perlu mendapatkan pandangan ketiga.  Dan keran aini, seorang lelaki yang telah berkahwin, tetap menjaga hubungan dengan rakan karin, kerana beliau perlu kepada input-input yang membantu dia mempuat keputusan, terutamanya ketika berkonflik dengan isteri dan keluarga (ye ke???? musykilllll)
   Janganlah si isteri salah faham, dengan menyangkakan suami yang pergi kepada rakan karib itu, telah membelakangkan dirinya.  Lebih mengutamakan sahabat daripada isterinya. Lebih percaya kepada orang luar daripada teman hidup yang dinikahinya.  Jangan begitu (suka aku lah!.. hahahahahhah)
   Suami pergi berjumpa dengan rakan karibnya dengan motif rasional.  Mencari panduan dan penyelesaian.  Sedangkan emosi, perasaan dan kasih sayangnya tetap teguh pada isteri dan anak-anak.  Suami memerlukan rakan bukan untuk urusan emosi sebagaimana yang sering difikirkan oleh isteri. (Alasaaaann....)
   Emosi dan perasaan itu ekslusif dan  hanya ada antara suami, isteri dan anak-anak.  Namun keperluan mendapatkan input rasional, izikan suami mencarinya daripada seorang rakan, kerana hasil perbualan mereka, akan memulangkan kebaikannya kepada kasing sayang antara suami, isteri dan anak-anak. (Adakah anda pasti itu topik perbualan bila mereka berjumpa?? never... )
   Saya yakin, jika setiap insan menghargai keunikan diri masing-masing mengiktiraf kelebihan dan mengakui kelemahan, hidup kita akan seimbang.  Bacalah buku Men Are from mars, Women are from Venus itu agar kita dapat belajar untuk saling memahami.  Dengan bekalan syariat Allah dan sunnatullah, sempurnalah perjalanan sebuah rumah tangga.
    "Apabila seorang hamba itu berkahwin, maka sesungguhnya dia telah menyempurnakan separuh daripada agamanya.  Maka bertaqwalah kepada Allah untuk menyempurnakan separuh yang berbaki" (Al-Hadith)
  
"You complete me" - itulah realiti hubungan antara suami dan isteri.



Tiada ulasan: