28 April, 2011

I have Psoriasis

Puas aku pergi klinik... penyakit masih gak tak nak hilang.....

At last aku ke Pusat Kesihatan UTM.... Psoriasis.  Nak lebih confirm... aku pegi Puteri.... Yes.. masalah aku telah dikenal pasti sebagai Psoriasis.  Nak tahu lebih lanjut klik kat sini.

Dari penerangan doc semalam... setakat ini tiada penawar.  Hanya boleh makan ubat untuk melengahkan ianya.

Mana aku dapat?? Ianya bukan melalui jangkitan.  Aku memang sudah dilahirkan mempunyai kecelaruan sistem imun badan, atau lebih senang... kecelaruan antibodi.

Tahun-tahun sebelum ni memang dah pernah... tapi hilang... lama sudah hilangnya... aku rasa sudah hampir 6 tahun.  Tapi sudah sebulan lebih dia muncul kembali.

Jangan risau... aku takkan mengjangkiti korang... kerana ianya bukan penyakit berjangkit..  Semalam doc sudah bagi aku satu injection.  Dan aku perlu mengambil injection tersebut setiap 4 bulan.  Injectionnya saja sudah RM150.

W/pun positive psoriasis (ada juga yang menggelar kanser psoriasis) aku bersyukur kerana psoriasis aku hanyalah psoriasis ringan kerana kurang dari 1% kulit yang diserang. (Sebesar tapak tangan di panggil 1%) Tiada serangan di tempat lain.. cuma di tangan saja. 



Tiada ulasan: