08 Oktober, 2014

Korban dan Pengorbanan

Gempak tul tajuk.

Tak macam tahun2 sebelum ni, AbangSayang kali ini tak melibatkan diri ngan aktiviti2 penyembelihan.  Kalau idak tetiap tahun muka dia, muka dia tetiap tahun.  Dan tetiap tahun tu juga lembu dia mesti dapat no ujung2.  

Tahun ni AbangSayang tak berapa sihat nak buat aktiviti lasak.  Hasil pemeriksaan doktor, chenta hati aku ni hampir2 nak kene batu karang.  Before ni chenta hati aku ni asiklaaa sakit pinggang.  Aku rasa dia start sakit pinggang semenjak aku pregnantkan si Zahra.  Hemm dah 6 tahun.  Dan tetiba ada gastrik.  Tapi takdelah aku tengok dia mengalami sakit perut yang melampau, biasa kalau gastrik sakit perutnya macam tak bleh blah.  Minum air masak (air suam) banyak2 sket ye banggg. 

Ada hikmah gak bila kita tiba2 dilanda penyakit.  Kalau tak dulu suami aku sesekejap nak air manis like nes laaa teh laaaa.  Kat rumah tu memang jaranggg jaranggg nak nampak dia minum air masak.  Tapi semenjak tak berapa sihat ni dah kurang minum air manis.  Kalau tak dulu susu manis tu satu tin yang biasa tu tahan 3 - 4 hari je.  Skang ni aku beli 2 tin, dah dekat dua minggu tak habis2.  Yang satu tin dah buka tu pun aku rasa dah seminggu lebih tak bercuit.  Aku tengah pikir hendak di apakan susu manis tu.  Hemmm maybe aku akan buat kek cekelat. 

Anak2 memang aku tak galakkan minum air manis2 kat rumah.  Kecuali kalau we olz makan kat luar barulah minuim air manis. Sunquick rumah aku tu beli botol kecik je tapi aku rasa dah dekat 2 bulan tak gerak.  Kat rumah aku tu memang takkan jumpa jug2 air berisi teh o atau apa2 air manis.  Selalunya bfast aku buat teko kecil je air manis, (agak2 boleh isi 2 mug air je) tapi luaknya setengah teko je, Lagi setengah teko biasa masuk peti ais.  Bila dah cukup sehari semalam memang aku humban kat dalam singki.

Tahun ni aku tak de buat ibadah kurban.  Tapi Insha Allah tahun 2015 ni kalau panjang usia aku akan usahakan untuk buat ibadah kurban.  Kalau tak dapat yang besar, yang kecil pun jadilah.  Mudahan2 

Semenjak dua menjak gambar dah tak payah nak amek pakai kamera, aku cam dah malas nak amek2 gambar.  Padehal mudah je nak bergambo kalau pakai hphone, tapi nafsu nak bergambo tu memang dah takde.  So raya korban tahun ni memang takdelah gambo2.

AbangSayang aku tu anak yatim piatu, jadi time2 raya ni mana lagi dia nak bermanja kasih kalau tak ke rumah makkk bapakkk aku khaaannn.  Kali ini solat raya kat Eco Living je, sementara nak tunggu ke rumah family, aku hangatkan mee goreng semalammm punye hehehhe. Jadikla untuk pengalas perut.

Usai je solat kami anak beranak terus jeee menuju rumah mak aku.   Ada le dalam jam 10 sampai rumah mak bapak aku.  Tu pun lambat sebab aku pusing2 kedai dulu carik kek pisang.  Maklumlah anak rajin melampau, datang rumah mak nak makan je taunye,  Sebelum aku kene lahar baik aku bawak le apa2 buah tangan.  Pandai kan tektik aku hahhahaha.

Sampai je rumah mak aku, skali mak aku dah kemas2 meja makan.  Kemas2 bukan bermaksud menyiapkan ye... tapi membersihkan.  Nampak benooo laaaa ku dah ketinggalan keretapi kan.  Ni sumer gara2 kek pisang yang aku cari.  

Sampai2 je terus aku potong2 kek tu, hidang atas meja.  Padehal dalam kepala dah set lapo lapo lapo nak makan ketupat, nak makan lodeh, nak makan rendang, nak makan ayam.  Tapi coverlah sket.  Bapak aku tanya apahal ko lambat?  Heheheheh aku cakaplah, aku lambat sebab malam tadi tak tido.  Balik rewang rumah mak aku je dah jam 11 malam.  sampai2 rumah terus siap2 nak adun kek.  Kaaaannnnnn.  Haruslah terlewat pagi ni.  

Adik debadik aku sumer ada kecuali adik aku yang cikgi.  Kembo aku pun takde, dah kuar pergi bawak teksi. kemain dorang memuji kek yang 'aku buat' kahh kah kah kah kah kah.  Elehhh aku tau korang sindir aku kan. Ada akak kesah, makanlah adek kakak, nanti habis i buat lagi ye. 

Perut masing2 dah ketat, masing2 dah mandang kiri kanan.  Nak ukur lantailah tu (tido).  Bapak aku kuarkan perintah nak pergi melawat sedara aku yang sakit.  Katanya kene busung.  Baik pak! Kami menjunjung perintah!

3 keta gerak, Disebabkan bapak aku tau jalan, so bapak aku mengetuai kontijen.  Memula kuar Skudai, masuk Jalan Impian Emas, pastu u-turn lalu pulak depan Skudai Parade, pastu u-turn lagi kat Tun Aminah.  Memula u-turn kat impian emas lalu depan skudai parade tu aku ingat bapak aku salah jalan.  Tapi bila dia dah start u-turn kat tun aminah aku rasa sangsi.  Kemain lagi aku ngan AbangSayang buat andaian.  Keta adik aku rosaklah, ada barang tinggallaa.  Skali bapak aku masuk taman sri puteri, berhenti tepi jalan, bapak aku turun kat pam minyak, pastu mak aku pulak bawak keta terus balik rumah.  Hek ehhhhhh sekejapnyeee kita jalan2 di hari raya.

Apa hal bapak aku berhenti kat pam minyak?? pastu turun, mak aku takeover keta pastu tinggalkan bapak aku kat situ.  Apakah seeeeh??

Aku tepon kakak aku, permainan apakah ini???? rupenye adik kembo aku tu dapat penumpang teksi nak di hantar ke Melaka, then tunggu orang tu makan kat Umbai, pastu hantar balik semula ke JB.  Charge RM600.  Adik aku kalau long2 distance ni biasa dia akan handover pada bapak aku.

Elok keta kita orang berhenti semula depan rumah mak aku, aku tengok muka AbangSayang patu buat2 tanya  "nak kene turun ke?" hahahah apa punye soalan kannnn.  Chenta hati aku cakap "turunlah... nak pergi mana pulak lagi?"  aisehhh penat aku pakai baju cantek2 tapi tak pergi beraya mana2.  Nak balik Pontian, Kak Chik sekeluarga takde.  Hemm apa boleh buat moh le masuk rumah semula, 

Lepas dropkan aku Chenta hati aku tu pergi solat zohor kat masjid.  Dalam jam 3 dia pun balik ngan satu beg plastik kaler hitam.  Skali tengok KEPALA LEMBU daaaa.

Okehlah at least ada gak aktiviti hari itu.  Aku, kembo aku dan Chenta hati aku tu bergotong royong mengkokah kepala lembu untuk di buat sup.  So menu untuk malam adalah sup kepala lembu, bil adah masak memang takde lansung rupe kepala, sebab dah di kokah2kan.  Yang benonya kat bahagian kepala lembu sangat banyak isinya.  Bahagian kepala yang tidak di masak adalah, tanduk, otak dan mata.  yang lelain sumer kami dedes dan potong.

Akibat makan lembu banyak malam tu aku sakit kepala.  Dah hampir 10 tahun tak kene sakit kepala.. haaa hambik ko...

Ehhh panjang pulak entry aku ni..  



Tiada ulasan: