12 September, 2008

Kenangan Bulan Remdan - Part IV

Tahun 1992 menyaksikan aku dilantik oleh Betaraguru sebagai anak sulong. Sebabnya pada tahun itu kakak aku telah menyingkirkan dirinya dari rumah dan nunnnnn mencampakkan diri di daerah Bunut Susu, Kelate. Hok ngaji kelate deh.. Kiranya kakak aku berada di zon yang selamat n selesa... hehhehehe.. yelaaa ko dah tak yah kene buat keje rumah kan? kan? kan?

Makanya Ramdan pada 1992 aku terpaksarela membantu Betaraguru kek dapor. Tapi aku pelik.. aku ni kembo.. patutnya Betaraguru kenelah iktiraf my twin pun sebagai anak sulong gak. Tidak.. itu tidak berlaku... My twin masih lagi bleh seronok memain ngan adik2 aku.. masa tu adik bongsu aku blom melihat dunia lagik. Bau2 pun lom ada lagik.

Asal kemas dapur je jerit nama aku... asal nak basuh pinggan je jerit nama aku.. asal nak susun pinggan je jerit nama aku.. asal nak tengok adik aku yang kecik pun jerit nama aku.. napa eh?? oh ye.. baru aku tau!! kat rumah tu hanya aku je yang mulut celupar n jahat. Jadi kerja2 rumah adalah hukuman bagi aku.. sebab aku ni banyak objection, banyak mungkar nakir punye soal jawab.. pendek kata kalau betaraguru aku bercakap sepatah, aku jawab doploh patploh patah... betaraguru memang angin kalau anak2 menjawab.. tapi tah kenapa masa tu aku rasa tak salah aku menjawab, sebab aku rasa apa yang betaraguru cakap tak betul, jadi aku perlu backing diri aku untuk membetulkan keadaan... punyelah celupar mulut aku menjawab sampai le Betaraguru cakap "ENGKO BESOK KALAU AKU DAH TUA MEMANG AKU TAK HINGIN DOK NGAN KO"...

hahahahhahahahaahh. Itu masa kekecik... skang ni aku bleh lontar jauh leee kenyataan tak berasas betaraguru.. sebabnya kalo betaraguru aku majuk ngan betaraguru No. 1.. mesti dia lari dok rumah aku muahahahahahahahah... kalau dia ada mende2 yang terpendam mesti dia luah kat aku... tapi bila dah tua ni aku tak menjawab dah... tapi aku jawab dalam hati.. pam pum pam pum punye menjawab... tapi tak terkeluar pun kat lidah. Sebab aku paham hati orang tua skang ni.. tambah lagi aku pun dah tua.. kita hanya perlu menjadi pendengar yang bijak.. ekekekek. Tapi kekadang aku dah tak tahan aku laser gak.. hehehh tapi lepas tu cover le balik orang tua tu.. kang majuk plak..

Berbalik pada diari ramadhan..

Masa tu hari cuti, so aku kene tolong betaraguru masak. Menu masa tu ikan goreng, sayur labu masak lemak n asam pedas ikan pari. Betaraguru pesan kat aku ikan tu kene lumur ngan rempah kunyit dan garam, kelapa kene blend, sayur labu tu kene kuliti, pastu buat air asam sesiap nak masuk kat kuah asam pedas. Pendek cita nanti betaraguru tinggal masak aje.. Sebelum tu betaraguru cakap... CLEARKAN SINKI DULU.. baik bos!!

Tapi masa aku terima arahan.. aku tengah syokkk menegakkan urat saraf aku, mengukur berapa luas, berapa panjang, berapa lebar katil aku. Aku pandang muka twin aku.. muka slamber je.. sukelah tu Betaraguru tak suruh dko... bebalik aku je kene... bebalik aku.. aku.. aku..... tension tau.. aku pose tau.. apa ko nak sengih2 tengok aku...

Aku melangkah ke dapur ngan kaki cam ada batu bata.. benci..benci..benci... aku basuh pinggan ngan bunyi kelentang kelentung cam perang naneng... dalam hati aku kalau pecah pinggan ni bagus gak.. tapi ko nak mampos kene seliang ngan betaraguru.. betaraguru garang oooo..

Habis basuh pinggan aku garam kunyit ikan... pastu aku buat air asam.. kuliti labu n rendam. dan yang last skali.. aku nak blend kelapa.. masa tu aku nampak my twin jengah kat pintu dapor... menyirap weehhh aku tengok muka dia sesengih memadankan muka aku.. aku balas ngan jelingan yang paling tajam... biar tembus kat kornea mata dia tu.. biar rabun jadi lapan ratus ganda2.

Aku masukkan kelapa dalam blend, masuk air suam sket, buh air sejuk sket.. hati panas so buat keje sumer tak ikhlas.. mendongkol je dalam dada... Aku letak blender kat mesin dan tekan punat onn.. Trrrrrrrrrrrrrrrrrr.. kelepek.. kelepek.. ketepek..ketepek..

Habissssss... dinding.. kepala aku... kat almari sumer ada kelapa ko.... aku lupa bubuh penutup blender!!!.. Yang nyampah tu.. sekonyong2 tu jugaklah si Betaraguru masuk dapur... napa tak masuk dapur besok2 ke... napa mesti skarang??? why?? why?? kantooiii... haaa makanya Betaraguru menyaksikanlah kelapa yang dah bertepek2 kat sana sini....

Ada sinar kemarahan dimata betaraguru... tapi aku tau betaraguru masa tu nak ketawa bahak2 tengok aku.. aku pun nak ketawa gak... tapi aku control sebab betaraguru cam cover je.. buat muka serius.. Natijah dari perbuatanku.. aku kene fire le.... tak berani angkat muka... dull je muka tang tu..

"Engko dah kenapa? Kepala ko letak kat mana? Ko dah tak de otak bende cam ni pun takleh pk?".. betaraguru kalo marah memang pesen cam ni..

Aku?? Aku diam je.. tak jawab pun.. aku tau kalau aku jawab time tu bererti bererti NAHAS.. aku lap dinding.. lemari.. kat rak2 pinggan..

Kemarahan betaraguru tak stop disitu.. betaraguru kalau dapat marah memang 3-4 jam pertama tu ko takkan berada dalam zon selesa... betaraguru sambung lagi..

"NI KO RENDAM IKAN NGAN AIR KUNYIT NI APA KEJADAHNYE?? AKU KAN SURUH KO LUMUR NGAN GARAM KUNYIT.. YANG KO RENDAM NGAN AIR KUNYIT NI NAK BUAT APA? TOK KO AJO CENGGINI?" apa betaraguru ni... aku buat ngan risiko yang ditanggung sendiri.. takde kene mengene ngan tok pun...

Betagaruguru sambung lagi... "NI AIR ASAM NI KO NAK BUAT SUP KE? KALAU BUAT AIR ASAM BUKAN MELAMBAK CAM NI.. INI NAK BAGI MANDI KO PUN BULEH.. TAK BLEH DI HARAP.. Tak boleh harap??? lengkali takyah le suruh aku tolong..hehehhe blehlah aku main.. selamat aku..

Gitule kekdahnyaaaa kalau buat kerja tak sepenuh hati... buat kerja ngan api kemarahan kat dada.. haaa dapat apa?? bukan dapat pahala dibulan mulia ni.. dapat bala kene marah adele... Tapi disebabkan kegarangan betaraguru dulu.. sibuk soh aku buat itu buat ini.. kekdahnya aku jadi orang le skang ni..
*****************
MatMisai cuti ari ni.. sooooo akulah bosss... ekkekeke dahle aku nak buat keje semula ni.. melambak lagi ni.. semalam aku bawak balik kerja konon nak bagi settle kat rumah.. natijah dari perbuatan itu.. aku angkut semula kerja tu kat opis.. tak berusik pun..

7 ulasan:

attyfir berkata...

ekekke..tp sekrang mesti pandai masak kan..

LayarLara berkata...

Kty's,
Skang ni dah superb..teheheeh... mau rasa?? jangan nyosal..

Ad berkata...

tulunnn..CPR..tulun..tulunnnnnn...CPR..

dek ketawa xleh tarik nafas..TULUNNNNNNNNNNNNnnnnnnnNNnn.

LayarLara berkata...

Ad,
Mana? Mana? Mana orang yang perlu CPR tadi??? Bersedia.. kanda dah tarik napas dalam2 ni..

Ad berkata...

cehh...awat bau belacan!!x kumur dgn listerine yerr???

Mama_Nofal berkata...

tu aa..dok mjeling sgtt..skali x tutup blenderr waakakakka...

PerantauSepi1306 berkata...

atoiiiii kene marah cenggitu misti makan dalam punyer... tp kuo air mata weh baca citer cenggini.. ekekekekekeke... siap nak guling2 lagiks... ;p