15 September, 2008

Tak paham...

Dah lama aku tak nampak senario ni berlaku.. (merujuk kepada apa yang berlaku pagi tadi).

Tapi tadi otw pi opis aku nampak dia ni lagi.. Unta padang pasir pun takde ini macam punye malas... tak paham?? meh aku cita..

Adalah hamba allah ni, dulu dia keje cleaner kat tempat aku ni. Dia ada cacat sket, tapi bukan cacat melibatkan anggota yang bleh bekerja, cuma mata dia ada sepet sket sebelah n telinga dia ada terpeleot sket sebelah.

Dulu dia kerja kekadang bawak anak sorang. Anak dia tu adalah dalam umur 4-5 tahun. Mana dia menyapu anak dia akan follow dia. Orang2 kat sini plak memang jenis murah hati. Kekadang hulur singgit dua pada anak dia..

Korang pk staf kat sini ada dalam 3000 orang. Let say dalam sebulan tu cuma 10% je dari amount tu yang menderma pada anak dia.. so dia blehlah dapat side income dalam RM300 gitu. Disebabkan dia rasa sedap orang asik derma pada anak dia.. dia pun berhenti kerja.

Nak tau apa kerja dia plak skang ni?? bukan skang je.. dari 2-3 tahun lepas.. Kerja dia ialah menyeret anak dia 3 orang jalan kaki dari Sri Pulai menuju ke pusat bandar. Dengan harapan orang kasihan ngan dia n tumpangkan dia, dalam masa yang sama kesian pada anak2 dia n hulur lee sekupang dua pada anak2 dia..

Dulu masa aku tak tau kesah dia, aku pun kesihannnn sangatnya. Sampai cakap ngan AbangSayang selalu nampak orang susah tu. Bayanglah dalam hujan bawak anak2 dia, kekadang bini dia pun dia angkut.

Ada skali tu aku rasa bini dia baru abis pantang kot... sebab babynya kecikkk lagi. Berjalan pagi2 buta time orang nak pi keje. Anak beranak berjalan. Tak silap aku anak dia tu 4 orang. tiga lelaki dan last one pompuan. Tak tau le kalau skang ni dah beranak kecik lagik gaknye..

Aku drive then aku terperasan dia satu kuarga. Aku slowkan keta n berhenti kat tempat yang aku rasa tak ganggu lalu lintas. Aku tunggu family tu lalu sebelah keta aku. Dia sampai aje aku terus tanya..

Aku : Nak pegi mana?
Orangtu : Nak pegi klinik kat tampoi
Aku : Naiklah saya bleh tumpangkan sampai UTM.
Orangtu : Takpelah kak, nanti saya kene jalan kaki jugak
Aku : Hek elleh berlagak plak, at least anak2 ko yang berderet ni blehlah rileks skejap. Takpe nanti saya bagi duit untuk tambang bas.

Dengar duit terus orang tu naik kooo anak beranak... aku hulur RM25 masa tu... tapi bini dia takde ucap terima kasih langsung..

Aku bukan nak berkira duit yang aku bagi. Tapi aku pelik ngan orang ni.. sanggup dia heret anak2 dia tak kira hujan panas. Sian aku tengok anak2 dia.. sok lusa kalau tak jadi atlit pejalan kaki aku tak tau le.. Memula pepagi ko nampak dia cam nak ke area bandar. Kang kalau duit dah banyak.. dia seberang jalan plak, menghala ke rumah dia semula.. cam gitule hari2.. Bukan aku sorang je dah terkene, ramai lagi staff kat sini pun terkena. So skang ni memang dah jaranglah orang nak tumpangkan dia.. pada aku tumpangkan separuh jalan no hal.. tapi no hulur2 duit lagi.. ko badan sihat segar bugar, gemok gedempol tak nak keje...

Dia dah kesedap orang asik hulur kat dia, dapat duit mudah sampai dia tak nak bekerja. Bukannya takde peluang kerja, melambak. Kerjanya sekejap aje.. pastu berenti sebab kalau kerja dapat duit hujung bulan aje.. sedekah ni hari hari dapat..

Geram ko.. masjid tempat dia hadiahkan dia sebijik motosikal, tapi dia lebih suka jalan kaki.. apa tak jual aje moto tu.. kan banyak lagi duit ko dapat.

Tak paham orang cenggini, takde motivasi langsung.. cemanalah bini dia leh tahan. Isk apa yang aku luahkan ni belum mencapai tahap puas hati lagi.. coz aku tak pandai nak terangkan kat sini cemana..

5 ulasan:

attyfir berkata...

huuuhuhu..mmg sedih kalo nmpk org susah..tp bila pikio mcm yg layar citer..kekdg geram..

LayarLara berkata...

atty's
haah geram mata memandang, geram lagi bahu memikul..

Ad berkata...

laa.ada lagi org tua tu yerr..

ala..duit punya pasal apa kisah heret bini n anak2..tu sib baik da x heret atok and nyang dia skali tuk raih simpati..mau gaji sama dgn TNC nanti!!

LayarLara berkata...

Ad,
betullah Ad, pengemis gaji lagi banyak dari kita2 ni.. pegi keje naik merc koooo

Mama_Nofal berkata...

pemalas namanyer tuh..sanggup nyusahkn anak2...tadak ati perut tuh