16 September, 2008

Kenangan Bulan Remdan Part V

Kejadian berlaku pada bulan ramadhan 2005. Masa tu aku lom pindah ke Eco Living lagi. Masih dok kat apartment kangkar pulai.. heheheh apartment sehhh..

Masa kejadian raya dah tak berapa lama lagi.. maka aku sebagai isteri dan emak haruslah bz membuat kuih raya. Pada hari kejadian aku berpikio nak buat kuih siput. Korang tau ke kuih tu? Alar yang kekecik je.. ada yang sira ngan gula, ada yang sira ngan sambal rupa dia cam siput geweng.. pernah tengok? lantak koranglah..

Lepas aku bubuh segala rempah then aku uli2kan.. tibalah masa untuk menggentel... sangat penat wooo... gentel gentel gentel... dah siap satu dulang... dulang kenduri tu tau... bukan dulang yang kekecik...

Okeh.. settle satu dulang... aku buat kerja masa dok bersila kat lantai je... sambil ngadap tv. Dulang yang dah siap tu aku tolak ke arah belakang aku.. bebetul bawak kipas siling. Konon nak bagi angin2kan biar kering.. so nanti gorengnya idakle lemau..

Sambil gentel untuk isi dulang yang kedua mata aku tertancap kat tv... penuh kusyuk dan tawaduknya.. at last abis jugak... penat.. sakit pinggang.... tangan rasa nak krem pun ada.. aku bangun nak amek dulang yang dah siap dulu untuk goreng. Skali tu tak ada ko!.. eh mana plak dulang kuih siput ni.... dulang nak hilang aku tak kesah.. janganlah kuih siput tu hilang.. ponek den menggentel seharian.

Umahnya bukanle beso.. umah dua bilik je... AbangSayang takde keje masa tu. Tergerak aku nak pi tengok dalam bilik tido..

MasyaAllah...!!!

Oh my kuih siput!! Aku tengok Danial kat tepi dulang.. si kristal elok je cantek dah duduk kat tengah2 dulang. Grrrr...Grrrr perlu ke aku transform diri jadi hulk.. biar rebeh sebelah rumah aku ni. Time tu kristal baru belajar merangkak... cute je dia dok kat tengah dulang sambil tepuk2 tangan. Habis penyek2 sumer kuih siput aku... Danel ngan tangan bertepung segala...dan dialah punye angkara yang menyeret dulang aku tu.. takkan le si kristal.

Frust aku... berejam aku menggentel tapi penyek dalam sekelip mata saja... Tak baik membazir.. membazir kawan syaitannn... kuih siput yang dah terpenyek tu aku goreng gak... tapi aku asingkan... yang penyek tu danial yang makan...

Tak pasal aku kene adun skali lagi nak gantikan yang penyek2.

Tahun ni pun ada rasa nak buat kuih siput gak...

****************************
JAMUAN BERBUKA PUASA KESTURI
12 SEPTEMBER 2008

DEWAN JAMUAN, UTM, SKUDAI



.

8 ulasan:

attyfir berkata...

wkakkakaka...
nak marah bdk tu budak2 lagi ek..tak phm..
kalo dah paham daapat sedasss

LayarLara berkata...

atty's
huuiihhh bukan sedas je... memang kene paksa gentel lagi sekilo tepung, biar dirasakannya.

Mama_Nofal berkata...

kakakakka..seb baik dia penyekkn ja..klu si kristal tu telann camno tuhh

Ad berkata...

tahniah danial..anda mewarisi sifat ibu anda tanpa was-was lagikkk

LayarLara berkata...

Mamanofal,
sib baik le si kristal bukan kaki ngutip... kalau tak lagi haru le jadiknya..

LayarLara berkata...

Ad,
begitulah seadanya kemana lagi tumpahnya kuah kalau idak ke nasi..

su berkata...

sronokkan berbuka dgn family...su tadi buka pose sorang2 je...huhu

LayarLara berkata...

Su,
Alalalala siannya... sabo yek su..