30 Januari, 2009

Kristal dan 'diri'nya

Memula aku nak bubuh entry ni next week. Tapi di atas permintaan aku percepatkan entry ini... hehehehehh. Kepada orang itu... wehhh ko ni.. aku tengah bz buat fail meja tauuuu..

Hari Sabtu malam Ahad yang lalu (masa aku berbengkel kat Melaka), aku balik ke bilik dalam jam 12.15 midnite. Patutnya dalam jam 11.30 malam dah habis.. tapi sebab akulah peserta dan akulah urusetia maka aku kene tunggu nak kunci bilik seminar dulu, nak pastikan segala bende settle dan tunggu Dr. Mas nak print kat situ (tetiba tak jadilah pulak) barulah aku naik ke atas.

Aku bagi salam n Ding!! Dong!! dengar suara Kristal.. Mak!!!

Eiikk tak tido lagi budak ni... Tengok Danial dah enak diulit mimpi. AbangSayang lepas bukak pintu dia terus sambung tido.

Aku tukar baju tido, cuci muka, gosok gigi n terus landing sebelah AbangSayang. Aku memang ngantuk sesangat... dan letih yang bukan kemain..

Danial satu katil sorang, aku n AbangSayang kongsi katil, Kristal satu katil sorang.

Aku dah hampir terlelap, Kristal bangun tutup tv, dan terus baring. Aku memang nak tido sangat tapi sebab si Kristal tak tido, so aku tahan2 bijik mata aku ni sampai perit.

Aku tengok dia terpusing2. Kejap toleh kiri, kejap toleh kanan, kejap terlungkup, kejap terlentang. At last Kristal menangis. Aku tanya kenapa, dia tak jawab.

Aku tepuk tangan AbangSayang yang melingkar kat pinggang. Aku suruh dia plak tanya Kristal.

"Kakak nak apa?" pisat2 mata AbangSayang.

"Ayah, bukak langsir" Bilik kitaorang memang menghadap ke pool. Tapi korang bayang aje dah dekat kul 1 pagi mana nampak apa kat pool tu, cahaya kelam2. Gelap.

Ada dua layer langsir, AbangSayang buka yang depan saja. Yang nipis biarkan. Tapi Kristal suruh buka juga yang nipis tu... Dedua buka.

Kristal berdiri menghadap ke pool. Dia berdiri tegak kat situ. Aku rasa ada dalam 5 minit dia memandang ke arah pool lepas tu Kristal mundar mandir dalam bilik adalah dalam 10 minit.

Puas aku pujuk Kristal suruh baring. Tapi dia diam aje. Kristal patah balik ke sliding door tengok pool. Mundar mandir lagi. Aku tak tau apa yang dia tengok kat pool tu.. aku tengok tak nampak apa hanya kesamaran dalam kegelapan.

AbangSayang cakap sebelum aku balik dalam kul 11 lebih AbangSayang dah tertido dulu. Skali tu dia dengar pintu buka. Tengok Kristal tak ada. AbangSayang lari kat pintu. Nampak Kristal dah nak keluar. AbangSayang tanya dia nak pegi mana. Kristal cakap dia nak tunggu mak, nak pegi pool. AbangSayang suruh Kristal masuk.

Last skali dia berteleku kat katil. 5 minit dia berteleku aku merangkak pelan2 tengok muka dia. Kalau masa tu mata dia tukar kaler memang confirm aku nak lari keluar bilik....

Korang jangan ingat aku nak lari plak, bilik aku berdekatan dengan bilik Ustaz Ismail, for sure aku akan ketuk pintu bilik dia dan dukung dia bawak pi bilik aku.

Aku patah balik kat katil. Baring sambil perhatikan Kristal. AbangSayang lagi aku suspen lagi dia peluk aku kekuat... nak je aku cubit tangan dia. Aku suruh tengok n perhatikan gerak geri Kristal, lain plak yang dia buat. Kang aku bagi siku kang..

Dalam 15 minit gitu aku tengok Kristal cam dah lembik je.. confirm dia dah tertido... AbangSayang angkat letak atas katil. Dalam kul 4.30 pagi Kristal bangun n menangis. Aku tanya kenapa dia tak jawap pun. Aku pujuk dia sambung balik tido.

Aku tak tau kenapa lately Kristal jadi cam ni. Aku tak tau adakah ini benar atau memang Kristal ni suka berkhayal..

11 ulasan:

aZr|n berkata...

kristal nih ada 6th sense kot akak.

*main redah je buat statement

Elyn Sani berkata...

la sian kristal kak.......... mcm nk kene berubat je..... betullah kot die bule nmpk bende yg kite x nmpk!!!

saya plak naik seram baca cite akak ni tiap kali......

Tanpa Nama berkata...

akak..
pegi la bawak2 berubat ngan ustaz mane2 si kristal tu,
kang ade jugak ghost whisperer versi malaysia nanti..

Shumierain berkata...

Kenapalah bl sy baca entry akak ni ms midnite..asik seram sejuk jer..tp sy rasa akak kena bwk kristal ni berubat..

iyelah kan bebudak mane kt tau ape yg die nampak..

Ad berkata...

mm...x sabar nak tau kisah selanjutnya..

anugerah kristal tu sgt menarik..tp harap2 dia jadi normal secepat mgkn sepertimana budak2 lain..

go kris..go kris

Ad berkata...

mm..apa kata mak si kristal tu dekati lagi apa yg si kristal tu alami, sekidik abis2an..

anda diselubungi..misteriiiiiiii

LayarLara berkata...

Cik Ein,
Heheheh akak memang suka statement redah aje... macam stacy lah plak..

LayarLara berkata...

Elyn,
Skang ni akak sedang selidik sama ada betul ke idak dia ni memang gifted.. (bleh ke ayat tu??)

LayarLara berkata...

Khairie,
Hehehhehe ghost whisperer versi malaysia takkan wujud ok... promiseeeeeeeeee... Ayah Teh takleh ngubatkan ke??

LayarLara berkata...

Shumierain,
Wokeh start hari ni ko mesti dulukan blog akak tau, so nanti malam ko bacalah blog yang ala2 jiwang plak...

LayarLara berkata...

Ad,
Dinda nak balik China 7hb ni kan?? Kanda nak kirim kirim penyakit kristal tu pada dinda, supaya leh dinda campakkan ke longkang, bleh beku cepat. Toksah pulang balik pun tak ngapa..