07 September, 2009

Tidak bisa memaafkan diri ini

Satu kejadian ngeri telah berlaku lewat petang semalam..........

Sekitar jam 4 lebih semalam (Ahad), aku tengah buat finishing baju kurung Kristal & Zara... amboiiii finishing katanya.. Aku pasang batu kat tangan n manik kat leher...

AbangSayang plak disebabkan malamnya dia dah Qiamullail depan lappie menjejak sehingga waktu sahur, makanya siang adalah waktu untuk dia membalaskan dendam kesumat untuk tido... happalaaaa....

Danial, Kristal & Zara main basikal kat porch.. Kekejap aku jengah.. kekejap aku sambung balik menjahit.. Aku menjahit kat ruang tamu.. Skali tuuuuu aku dengar Zara menjerit... Danial jerit... "Mak.!! Adik!!!"

Aku pun campak baju terus lari keluar... haaa ko bayangkan mak buyung berlari.. cemana kekdahnya.. nasib aku tak tersungkur.. Aku tengok Kristal dah tercegat, terpaku. Zara plak, jari telunjuk n jari tengah tangan kanan dah tersepit kat rantai basikal, laaaa jari telunjuk tangan kiri pun!!

Aku pun menjerit cam orang gila "AYAHHHHH!!!! AYAHHHHHH!!!!! CEPATTTT!!!!!!"

Aku dah tak tau nak buat apa. AbangSayang beristigfar.

Me : Mana ragum??? putuskan aje rantai basikal tu. Pusing balik rantai tu... (konon reverst bleh kuarlaaa.... SANGAT BODO KENYATAAN AKU)

AbangSayang : Sabar, tak boleh ni tangan dia dedua kat dalam ni.

Me : Ragum mana ragum??

Aku terus buka kabinet kat porch amek spanar... (bodo kan??) hulur kat AbangSayang. AbangSayang cuba sepit rantai basikal.. dengan harapan putus... Tapi nasib baik laaaa AbangSayang bleh berpk... dia pegi kat tayar belakang.. bukak skru n longgarkan rantai... terus berjaya keluar tangan Zara. Sian.. kemik jari telunjuk Zara yang tembam... Keluar je tangan Zara, AbangSayang terus hadiahkan penampar kat muka Kristal dan punggung Kristal. Aku angkat Zara dan terus tarik Kristal... pengsan plak si Kristal kene pukul kang.

Aku terus bawak masuk dalam. Dedua nangis. Aku?? aku tak nangis.. kalau aku skali nangis kang lagilah haru.. Zara dah diam, tapi pasal si Kristal melalak.. Zara pun melalak semula.. aku cuci dulu tangan Zara ngan dettol n air suam.. terus lap2 amik minyak n sapu. Nasiblah tak luka. Aku budget putus jugak jari si Zara ni. Kalau tidak.. aku rasa aku pengsan masa tu jugak.

AbangSayang yang ngantuk sangat asik tido je tu... terus angkat baju kat ampaian, terus lipat baju...

Aku buatkan susu Zara masukkan dia kat buai... sesekejap dia tunjuk tangan dia yang sakit. Sian.. jari kanan tu.. lebam kat tengah jari, yang telunjuk kiri tu merah n merening sket.. sebab melelas.

Isk.. lepas ni memang aku tak bleh biarkan dorang main kat porch tanpa pengawasan. Aku risau je Zara malam buat hal demam ke.. hapa ke.. nasib baiklaaa dia ok.. bleh main pondok2 ngan Kristal.. kira oklaaa.

Bleh plak AbangSayang sound aku petang tu... "Nasib baik ayah ada.. " maknanya dia macam nak sound aku la... harap panik aje.. satu mende pun tak settle... Ye.. memang aku panik.. sepatutnya aku bertenang dan berfikir. Tapi aku telah hadiahkan plak jawapan spontan yang sangat bernas buat AbangSayang "Abis bapak dia.. satu malam tak tido, asik ngan lappy je... pastu siang bantai tido.. apa berlaku pun tak kesah"... terus AbangSayang sonyap..

Isk... senang cita.. kejadian itu membuatkan aku takleh nak memaafkan diri aku sendiri. Kiranya berlaku sesuatu yang buruk... aku memang kesal tak sudah. Aku rasa Betaraguru, Mak & Pak Long mesti hadiahkan aku penampar..

Wehhh Mak Long kalo ko baca cerita ini... ko jangan cita ngan Betaraguru tau!!

7 ulasan:

Adiwarnatasya berkata...

Kanda;
Cianyerrr Zara...
"Syukurlah jari Zara tak terputus"

Elyn berkata...

perghhh kalo saya mmg panik gak kak. seb baik la jari zara x putus.... huh comeh @ cemas tul!!

LayarLara berkata...

Adiwarna,
Elyn,

Sungguhpun kita akak masih bersyukur jarinya yang monggel tu tak berkurangan.

Serammm...

Mesayu Kirana berkata...

ceh..cemaner jari nyer yang selalu menunjuk tu leh tersepit...cemaner lah keadaan nyer menangis...mesti syahdu...alahhh ciannyer anak mak long nnt mak long bg tau kat pak long eh..

naturalspirit03 berkata...

hermm.. cemanalah kekdahnyer yer.... hehehhe... zara.. ohhh zara...... dia ni mengulang nostalgia mak sedara dia masa kecik...

ko ingat lagi tatkala ko mengayuh handle basikal.. dan dengan selambanya ako amik sudu besi dan cucuh ke rim beskal... habuannya.. tangan ako berbalut koyak.... masa tu tiada perkataan yang mampu ako kuarkan... hanya mampu sebut... Emmmmaaaakkkkkkkkkkkkkkk.... tapi mak tak datang... ayah yang datang ekekekkek... apo laie.... dusyummm.. dusyummm....

LayarLara berkata...

Mesayu,

Bagi tau Pak Long takpe.. nanti Pak Long bagi jajan.. Kalo bagi tau Betaraguru... mati naakkkk!!!

LayarLara berkata...

Naturalspirit,

Yaa... aku masih ingat lagi detik itu...