23 Oktober, 2010

Kerna Kau Ada Part II

Elzira menyusun langkah dengan penuh hati-hati. Harap-harap kehadirannya tidak disedari oleh mangsa. Melangkah setapak lagi dicelah deretan pokok berbatas kemas dan tersusun.

Hijaz mengambil anak-anak pokok cili dan ditanam satu persatu diatas batas. Jarak antara satu sama yang lain perlu diambil kira, supaya tumbesarannya nanti tidak mengganggu antara satu sama yang lain.

Ish! Hijaz segera berpaling kebelakang. Melihat dari mana datangnya batu kecil yang singgah di bahunya sebentar tadi. Hemm., tak ada siapa pun. Hijaz kembali menjalankan kerja-kerjanya. Masih ada lagi sepuluh anak cili yang perlu ditanam.

Elzira ketawa kecil dan pantas menekup mulutnya. Habislah kalau mangsa dapat menghidu kehadirannya. Melangkah setapak lagi. Matanya masih lagi memerhatikan mangsa. Sementara tangannya meraba-raba ke tanah jika ada batu-batu yang boleh dilontarkan kepada mangsa. Tiba-tiba tangannya terpegang sesuatu yang sejuk, basah dan lembab.

“Eiiiiii katakkkkkkkkkkkk!!!” jerit Elzira kegelian dan terus melompat keluar dari tempat persembunyian.

Hijaz terkerjut dan berpaling. Bila terpandangkan Elzira yang menggeletar kegelian Hijaz melontarkan tawanya dengan kuat.

“Haaa itulah. Sekejap je Allah dah balas. Tula, baling lagi abang dengan batu. Kenapa tak baling terus dengan katak tu?” Hijaz sambung ketawa lagi.

“Eiii… kebun abang ni gelilah. Ada kata segala. Eiii… gelilah” Elzira masih lagi tidak boleh melupakan bagaimana dia boleh terpegang katak sebentar tadi.

“Hai, lawa-lawa ni nak pergi mana? Dengan selendang bukan main lagi” tegur Hijaz sambil membasuh tangan pada tong yang memang dibiarkan untuk menadah air hujan.

“Eh, mestilah. Orang nak jadi model kan? Mestilah lawa” Elzira pun turut membasuh tangan sekali.

“Hek elleh, perasan pulak. Macamlah lawa sangat. Sebut R pun pelat ada hati nak jadi model” saja Hijaz menyakat.

“Hello, ibu cakap muka kita macam Sofea Jane tau. Lagi lawa dari Sofea Jane. Bukan cam abang tu, hari-hari main tanah. Comot. Tak geli ke? Eiii ada cacing.” Elzira membalas sambil membetulkan selendangnya.

“Apa pulak nak gelinya Zira oii. Berbudi pada tanah, tak ada ruginya. Nak geli apa? Mati sok pun kene makan cacing tau.”balas Hijaz “Lagipun abang suka sangat tanam-tanam ni. Rasa puas tau, bila tengok pokok-pokok ni membesar dengan subur dan hijaunya, pastu nanti boleh makan hasilnya.” Sambung Hijaz.

“Dahlah, Zira nak pegi mengaji ni, nanti lambat sampai lambat balik. Oh ye, mak pesan nak serai. Nanti balik mengaji Zira singgah sini ambil ye.” Elzira terus melangkah sambil berhati-hati takut terserempak dengan encik katak tadi.

“Zira! Cacing!” Hijaz menyakat dengan membaling penutup botol minuman.

“Eeeeiiiiiiiiii!!!” Zira menepis dan terus lari meninggalkan Hijaz yang ketawa terbahak-bahak. Diperhatikan lenggang lenggok gadis manis yang baru berusia sembilan tahun. Memang diakui Elzira cantik dan manis. Tambah lagi lesung pipit di kedua-dua pipinya. Pantang buka mulut mesti terserlah kecacatannya. Kecacatan yang menyerlahkan lagi ayu wajahnya. Nampak lembut adakalanya sedikit kasar.

Hijaz memang suka bercucuk tanam. Tamat saja sesi persekolahan pada sebelah tengahari, petang mesti dihabiskan dikebun yang terletak bersebelahan dengan rumahnya. Macam-macam yang ditanamnya. Ada serai, daun pandan, pokok cili, pucuk teh, pokok ubi, pokok kacang boto, pokok selasih, pokok pisang dan pokok keladi. Kadang-kadang Mak Teh, ibunya turut membantu bila Hijaz sibuk diminggu-minggu peperiksaan.

***************

“Uwekkkkk”…

Lamunan dan senyuman Hijaz terhenti apabila suara dan tangisan Zasyikin memenuhi ruang kamar. Hijaz telah menamakan bayi perempuan yang comel itu Zasyikin. Melihat jam didinding, sudah sepatutnya Zasyikin menangis.


"Iya sayang, ayah datang ni" bingkas Hijaz bangun menghampiri Zasyikin.


(bersambung)

3 ulasan:

Admin P@P berkata...

Salam.
Karya yang hebat, tidak semua mampu melakukannya.
Tahniah.
TQ

Tanpa Nama berkata...

apa skit2 ni..panjang la skit ...lama oknak menunggu next episod

LayarLara berkata...

Admin P@P,
Ngeeeehhheeeee... thanks...

NoName,
Lekle.... ni kira cita drama berepisod.. hahahahhaha