13 Disember, 2010

BLOG LIST BEN ASHAARI 2011 linkkan ke entri ini ..


Ye... tetiba aku rasa nak buat kempen anti merokok... hahahhahahaha..... nak tau napa aku sebab si entry ini ni laaa...

ok.. by the way sapa kata tak leh berenti merokok secara serta merta?? angkat tangan!... well... anda yang angkat tangan tu adalah silap!

Napa saya kata gitu??? Sebab suami saya satu masa dulu adalah perokok tegar... sekali lagi diulangi perokok tegar...

Pernah saya cuba nak jadi orang tengah antara dia dan rokok... tapi nehi..nehi kabi nehi berjaya. Nak tau apa yang pernah saya cuba buat? Saya beli satu kotak rokok... dan saya peram selama sebulan... Bila suami saya balik, saya curi sebatang dan gantikan sebatang rokok yang dah saya peram itu. Sampai suatu ketika suami saya kata, APAKAH ROKOK INI SUDAH TAK BEST?? Huh... takdenye dia berenti ketika itu..

Tibalah pada satu masa, anak saya yang sulung dah pandai cakap... hari2 saya train dia bercakap gini... AYAH... DANIAL SAYANG AYAH... AYAH JANGANLAH HISAP ROKOK... DANIAL SAYANG AYAH. Hahahahahhahahah saya siap latih anak peluk2 bapak dia secara sentimental lagi. Syabbaaaasss bettehhh!

Keputusannya???? yeeee saya berjaya... dan suami saya terus berhenti merokok ketika itu juga. Syahdulah tu konon.. Now anak sulung saya dah berumur 9 tahun. Maknanya dia dah berenti merokok selama 9 tahun.

Memanglah takde mende yang mudah... memula tu dia batuk2.. berkahak.. batuk.. berkahak.. apa ketidaknya.. nak buang segala mala tar yang dah bersarang dalam dada dia tu kan... merokok dari zaman sekolah dulu.... now suami saya dah hidup cara yang sihat.

Saya pun lagi sukaaaa sebab bau peluh dia dah tak busuk lagi!

Err.. ok tak en. ben???



1 ulasan:

attyfir berkata...

syabas utk si suami .berjaya menghentikan tabiat buruk