14 Disember, 2010

Nak cantik? Bfast itu penting...

okeh.. aku nak tanya korang..korang... korang.. n korang. Berapa ramai yang bfast pada waktu pagi sila angkat tangan... ehhh tak payah angkat tangan... okeh yang bfast dok belah kanan... yang tak bfast dok belah kiri... Okey yang belah kiri sila buat bumping 100 kali.. hahhahahahah ok.. ok.. tak yah..tak yah..

Napa korang tak bfast pepagi sebelum kuar gi opis?? Tak sempat eh??? atau korang bfast karang kul 10... itu bukan bfast ye.. itu brunch..

Mengikut prosedur makan yang betul.. kita perlu makan 5 kali setiap hari. Kita pecahkan kepada :

a. Sarapan pagi - early
b. kudapan - jam 10.30 am
c. makan tengahari - 12.00 noon
d. tea - 4.00 pm
e. makan malam - before 8
(nanti aku buat kesinambungan ini ye... )

Hari ini aku cerita pasal bfast je dulu ye. By hook or by crook korang mesti sarapan. WAJIB. Tak sempat? Meh aku cita... aku bangun pagi jam 5.15 dimana aku akan masak nasik, masak lauk 2 jenis, n buat sarapan. Cam pagi tadi aku masak ikan goreng masak kicap, sup kentang + petola. Sarapan plak aku buat nasik goreng. Okeh.. memang aku bangun awal tapi aku pun tak sempat nak duduk kat meja makan.

So apa yang aku buat?? Okay, sambil aku nak basuh pinggan, aku godak dulu 2 sudu madu + 2 sudu apple cider + segelas air suam. Okeh.. teguk dulu senafas senafas sampai habis. Then amek oat bancuh ngan air panas. Okeh... sambil basuh pinggan sambil tu aku ngap2. Kekadang kalau tak amek oat pun, sambil aku basuh pinggan sambil tu aku makan roti. Hahahhahah mudah tak? Kekadang sambil aku kacau lauk sambil tu aku kunyah roti. Errr cam pagi tadi.. aku minum apple cider depan meja solek. Sambil berbedak sambil tu aku sarap. Sambil pakai celak sambil tu aku makan oat. Hahahhahahhh... kira sempatlah tu kan....

Sarapan ni, untuk kita alas perut. Supaya nanti menjelang waktu brunch/lunch kita tidak makan secara mega dan pukal... konon untuk cover yang pagi tadi punye. Not good.. not good....

Okeh.. next nanti aku bagi tips how to naikkan metabolic rate.... kalau metabolic rate rendah susah nak turun berat badan..




1 ulasan:

atty's berkata...

kty pepagi pun bangun awal2 masak bagai ..tapi pagi tadi masak ikan sambal je, utk lunch , bfast goreng mihun je