14 Disember, 2010

RM500 tak cukup??

Biasa korang kalau hantar anak kat rumah orang katakanlah RM200 untuk sorang budak.  Itu complete ngan makan, minum dan api n air selama anak ko kat rumah orang kan?  Tapi aku tau korang tak kejam sangat, kalau balik lambat bagi lebih, kekadang pun bawakkan kudap2an kan?  Kan?

Adohhhhhh masalah jiwa betullah aku ni.

I paid her RM500 untuk jaga anak2 aku je.  Dimana Ibtisam Rm200 (1 tahun), Zahra Rm150(2 n half tahun), Kristal Rm100 (6 tahun) n DAnial RM50 (9 tahun).  Kalau aku lambat aku akan lebihkan sampai RM30

Datang pagi jam 7.30 pagi ( tu pun ko datang lambat 7.40, laki ko kan masuk keje jam 8).  Balik paling bangsat pun aku balik jam 6, selalunya aku balik jam 5.30-5.40 petang.

Ko datang semua dah siap.  Aku dah masak dah siap sarapan, rumah sumer bersih.  Keje ko hanyalah JAGA ANAK aku aje.  Ko tak payah buat mende lain.  Memang itu pun ko buat kan, selain ko tido.

RM500 hanya untuk jaga anak aku kat rumah aku.  Tak cukup ke?  Cuba ko pk kalau ko jaga anak2 aku kat rumah kau dengan bayaran RM500.  Ko kene beli lauk, ko kene bayar bil api air.  Aku tak cukup baik lagi ke?  Ko bleh bawak anak ko yang sorang tu.  Ko nak jaga anak orang lain.  Ok, aku bagi izin ko jaga sorang budak lain kat rumah aku.  Tanpa aku kenekan bayaran sewa tapak, api air n makan. 

Tak cukup lagi ke aku bertolak ansur dengan kau selama ni???  Tak cukup ke??  Ko tau tak dulu bil air aku berapa?  Dulu RM10, skang ni RM20, Elektrik aku kalau dulu RM50, skang ni RM80.  Bil tepon aku dulu RM60 tapi sekarang ni RM95. 

Kalau ko tak tau, meh sini aku tolong kirakan berapa jauh bezanya.Okeh.. bezanya RM75.  Itu belum makan minum tau... Okeh nak bagi mudah ko, aku dah kira kalau belanja makan anak2 aku adalah RM160.  So RM75 +RM160 adalah RM235.

Mana ko nak?  Dapat RM500 bersih n pukal atau ko dapat RM265.  Itu belum tolak ko kene bangun awal pagi sebab kene masak n kemas rumah. 

Engko aku dah bagi cukup mudah... hanya jaga anak je.. dengan bayaran RM500.  Kenapa tetiba skang ni ko cakap RM500 tu tak termasuk Danial.  Danial tu dah besar kak oiiii.  Makan, berak kencing dah tau.  Balik rumah pun cuma transit je. 

Grrrrgghhhhhh! Waaaaaaaaargggggggghhhhhhhhh!... apalah aku nak buat ngan orang cenggini.

Ok, dia tak puas hati.  Balik nanti dia nak semuka ngan aku.  AbangSayang.... ! tolong jangan balik lambat ini petang ye... adinda nak asah parang sesiap petang ni.  Dah naik lemak ni... bagi betis nak peha....




6 ulasan:

atty's berkata...

rasanya macam melampau je..
skrg di zaman moden ni, pengasuh pun terlebih moden.

kalau anak kty duk dkt ngn t..leh si akak jadik pengasuh..huhuhuuh

LayarLara berkata...

atys, apa boleh buat.. inilah cabaran mak mak yang bekerja...

shaliza berkata...

senang kemain kejenya...huhu org camtu mmg tak tahu syukur tu...
pengasuh mmg masalah utama la untuk kita sbg mak2 ni ya...huhu

Elyn berkata...

hamboi melampau tul!! 500 dpt bersih pun x puas hati? kak asah parang tu betui ek. senang tetak sekali je teruih putus hihihi

LayarLara berkata...

Shaliza,
Entahlah apakah dorang ni tak punye perasaan. Kekadang terasa cam.. eh aku keje ngan dia ke.. dia keje ngan aku??

LayarLara berkata...

Elyn,
Tetiba akak teringat kes datuk mazlan bila baca coment ko.. tapi datuk mazlan 3 kali baru putus.. hahahahha