30 Disember, 2010

Sumer sebab bola.

Semalam 8.30 malam aku bawak Kristal pegi klinik sebab batuk2.  Mana yang pompuan ikut mak, mana yang lelaki tinggal rumah ngan bapak.  Iyeklaaa ada bola kan.  Masa ni kalau nak mintak tolong ngan laki aku.. gerenti tak dilayan.  Kalau dia buat pun ngan muka yang agak angin2.

Aku hidang makan malam pun dorang sumer tak kesah.  Aku hidang bola kat atas meja baru tau.  Aku masak feberet dorang tu... kurma ayam, sambal tempoyak ngan  telur dadar.  Huh... kuat sungguh penangan bola.

Aku pegi klinik, mak aiiihhh dekat dua kali tawaf baru dapat parking.  Tu pun aku parking belakang kedai, suram plak tu, risau je keta aku kene pecah maling.  Klinik plak berhampiran gerai mamak yang ada layar besar.  Memang tak menjamahlah nak parking dedekat.  Jauh gak nak menapak pegi klinik. Sumer sebab bola..

Aku sampai rumah dalam 9.15 malam. Ehhh sangat terkejut.  Lampu dah padam.  Takkan lah dah tido laki aku ni.  Masuk dalam tengok... Laaaaaaaaaaa! Ib sudah tido??? Mission Impossible sungguh.  Biasa Ib tido kul 11 malam.  Ish..ish..ish... ini sumer sebab bola, sampai Ib kene paksa tido.  Aku tak tau le cemana meledingnya si Ib dalam buai kene paksa tido.  Sian Ib.

Kristal sampai rumah, terus dia semangat buat homework tuisyen.  Aku plak pegi dapur, MasyaAllah... bersepah ok meja makan tak kemas.  Ini sumer sebab bola.  Kalau idak laki aku ni jenis lepas makan terus kemas meja.  Paling tidak pun dia akan angkat pinggan kotor letak kat singki, dan tutup baki makanan ngan tudung saji.  Tapi panorama malam tadi sangat tak indah, pinggan kotor masih atas meja, kicap masih atas meja.  Malah makanan pun tak bertutup.  Wahhh hebat betul bola ni ye.

Settle kemas dapur.  Aku terkebil2.  Apa nak buat ni.  Biasa time cenggini aku tengah melayan si Ibtisam.  Terpikir plak nak buat donut pintal.  Tapi pk punye pk, buatnya sekejap lagi ibtisam bangun, apa hal plak nanti donut aku. 

Aku masuk bilik air, kemaskan diri.  Pegi hall leraikan pergaduhan antara Kristal ngan Zahra.  Aku dokong Zahra bawak masuk bilik, layan2 atas katil.. Secara tiba-tiba aku pun tertido.  Tapi terngiang2 gak Zahra kene marah ngan laki aku sebab mengganggu konsentrasi dia tengok bola.  Wahhh bukan senang aku nak dapat tido awal jam 10 lebih tau.  Selalunya 12 ke atas baru aku tido.  Paling selalu adalah jam 1 lebih.  Tima kasih bola.

Bila tido awal, jam 1.20pagi aku dah terbangun.  Sebab dah terbiasa 3-4 jam je satu malam.  Ish.. napa plak mata aku segar ni.  Tak bleh tido plak.  Buatkan susu Ibtisam, bagi dia susu.  Aku pun terpk nak buat donut.  Tapi aje gilaaa buat donut time dinihari...

Aku baring sebelah Ibtisam.  Tertido... jam 4.30pagi aku bangun, bagi Ibtisam susu lagi... dan terus segar sehingga pagi ini..  Sumer gara2 bola... aku cukup tido... 




Tiada ulasan: