14 Januari, 2011

Jongang? Sabar ye...

Semalam Danial meluahkan perasaan sedihnya.

"Mak, kat sekolah kan ramai yang panggil abang jongang.  Ismail yang suruh kawan2 panggil abang jongang (Ismail tu sepupu dia, sekelas)"

"Takpela, bila dia ejek abang, abang jangan melawan, buat tak tau je.  Tak pun abang sebut je Alhamdulillah.  Nanti lama2 dorang tengok abang boh layan, dorang berentilah."

Ada satu situasi tu cikgu kat kelas tanya... "Ada sesapa yang ada hubungan saudara dalam kelas ni? Angkat tangan"

Danial ngan Mail pun bangun.

Cikgu : Mail kamu suka dengan sepupu kamu tak?

Mail : Tak suka, sebab dia jongang.

Cikgu : Tak baik tau, jongang tu bukan dia minta, tapi itu ciptaan Allah.  Tak boleh nak pertikaikan ciptaan Allah

Cikgu bagilah apa saja definasi jongang tu... tapi kalau dah nama bebudak sekolah yang otak masih tak berapa nak centre lagi... dorang akan cakap... apa ada aku kesah??? JONGANG JONGANG JONGAN DANIAL JONGANG.  Mementang ada cita halimah jongang, anak aku pun dapat tempias.

Pagi tadi otw pegi sekolah pun dia melampiaskan rasa tak puas hati.  Cakap plak ngan bapak dia.  Tapi bapak dia cakap "sakit ke? luka ke? lebam ke?? takkan? jadi buat tak taulah"

Pandai plak Danial jawab... "sakit.... SAKIT HATI" hahahhahahahhahha

Takpelah bang... aku pujuk gak supaya dia sabar.  Sebut je Alhamdulillah.  Aku gosok2 sket badan dia.

Ekcelli dia bukan jongang.  Gigi dia je besar 2 batang cam gigi bapak kapak... hehehehhehehehehe...(Dulu pernah aku cakap ngan dia... jangan sengih sampai nampak gigi... burok!)


2 ulasan:

armouris berkata...

lagi info tentang jongang di SIHAT SELALU - Hisap Jari Boleh Akibatkan Jongang

LayarLara berkata...

tq armouris..