03 Februari, 2011

Happy Chinese New Year

Gong Xi Fa Chai!! kepada mereka yang meraikannya.

Dulu kala.. masa aku dok kat Kangkar Pulai, aku berjiran ngan sorang lelaki berbangsa Cina, nama dia Steven.  Dia keje sebagai chef kat salah satu hotel di Singapura.  Dia berkahwin dengan perempuan Indonesia, namanya Nor.  Anak dia sebaya Kristal, namanya Janson.  Masa tu kalau tak silap Kristal baru setahun lebih.  Bini dia sangat peramah, senang bergaul ngan dia.

Besoknya nak raya cina.  Awal2 lagi si Steven ni dah ketuk pintu rumah aku.  Dia ajak makan besar malam tu.  Masa tu aku main "haaa yelaaa..." tapi dalam hati tak mau lah pergi... apa ke hal plak aku yang nak kene makan besar.

Petang tu, Steven datang lagi rumah aku.  Cam dia tau2 je aku ngan laki aku ni tak nak pegi.  Steven tu ingatkan lagi... sambil tu cerita yang dia mak bapak dah lama takde, adik beradik sumer jejauh.  Adik beradik dia sumer kat oversea. Ngan nada sedih cerita, takde sapa nak di ajak makan besar.

Habis laki aku pun dah tak sampai hati ngan si Steven ni.  Makanya malam itu kami follow Steven anak beranak pegi makan besar kat Senibong.  Macam nak pengsan aku makan masa tu.  Steven ni memang gila.  Dia gila makan dan sangat obses ngan seafood.

Tapi itu kenangan 6 tahun lepas.  Aku dah tak berjiran ngan Steven lagi.  Last berita aku dengar dari dia ialah dia dah berhijrah ke Ostolia sebab dia dapat offer keje chef kat sana.  Nor pun khabarnya dah beranak lagi sorang, pompuan.

Lepas2 tahun tu... takde dah sapa lagi nak ajak aku makan besar.


Tiada ulasan: