20 Februari, 2008

Caution.. Tet..Tet..Tet..Tet..

Morning allz... pagi tadi aku buat sarapan mee hun singapore style... tapi aku makan 2 sudu je.. lepas AbangSayang n Danial sarapan, dan lepas tapaukan untuk kristal.. the rest aku simpan dalam peti ais.... Dalam kotak pikiran aku ni dok terbayang2kan nasik lemak bungkus RM1.20 yang dijual di kantin Pak Lah...
Baru sat ni plak aku dapat email dari member... ianya telah membantutkan hasratku untuk makan nasi lemak pada hari ini... sok lusa tak tau le... hehehehhehehe... aku paste balik kat sini ye.. check it out...
p/s : Ha ha sorry if you have just had your nasi lemak or roti canai….

ROTI CANAI & NASI LEMAK FOR BREAKFAST???

Seorang sahabat saya yang mengambil kursus Sport Science dari UPM memberitahu sekiranya kita mula bekerja pada usia 20 tahun dan makan roti canai setiap hari, kita mungkin tidak akan hidup sehingga usia mencecah 55 tahun.

Why??

Sebiji roti canai mengandungi kalori yang bersamaan dengan 5km berjogging.

Maknanya, jika kita berjogging sejauh 5km, lepas tu kita sapu roti canai samalah macam kita tak jogging. Dah tu kadang2 kita sapu sampai 2 keping.. langsunglah tak jogging. Selain itu, terdapat so much oil in roti canai. Nak uli tepung taruh minyak, nak canai taruh minyak, nak goreng taruh minyak. Dah tu minyak tukang tebar pun kita sapu juga (peluh nye..)

Bila kita exercise kita peluh, penyakit boleh keluar ikut peluh, pasal itu kita sihat kalau kita exercise. Skarang kita makan penyakit tukang tebar roti tu plak.. Lagi satu jangan makan roti canai yang tukang tebarnya pakai cincin kat tangan belah kiri, faham-faham ajelah.. (ini aku tak tau kenapa eh? Somebody boleh xplain??) Sebagai alternatif, makanlah capati. Makan 8-10 keping capati sehari pun tak apa.. anda tetap akan sihat.

Capati



NASI LEMAK

Nasi lemak pula, kandungan santannya sangat tinggi. So cholestrolnya sangat tinggi. (jangan terperdaya ngan santan yang ada tulis LOW FAT.. sebab kalorinya masih gak tinggi). Prof. Ungku Aziz ditanya apakah rahsia beliau sihat physical n mental pada umur 85 tahun. Dia bagi tau dia tak makan atau jarang sekali makan nasi lemak seperti kebanyakkan orang Malaysia.

KESIMPULANNYA
As many of us approaching 30 yrs old with some already in 30s, we should be kind and gentle to our body. The least that we could do is to be moderate in everything we do and watch out on our food intake. Eat healthy food.

So... will u???

2 ulasan:

Ceera berkata...

hehehe... matila kalau sapa2 yang selalu nau makan 2 mendalah nie kan, saya jarang.. haha, nak gak selamatkan diri...

benda yang banyak penyakit ni la yang sodap kan..

Ad berkata...

mm..ni nak bg jawapan yg ala2 x matang..

'ala,kalau x makan pun belum tentu leh hidup bulan depan'..voleyy??

hahahha..ad mmg jauhkan mender2 sejak 2 menjak duk sini(korea)..hahahah

hahahaha (lagi sekali)