10 September, 2008

Kenangan Bulan Remdan - Part III

Mengimbau kenangan yang lebih keterbelakang sedikit kekira 23 tahun yang lalu... dah aku tak mohle cita kenakalan aku yang memang menyebabkan betaraguru sengsara... cita lain tapi masih berkisarkan kenangan di bulan remdan..

Bila hari tak sekolah maka perkara yang wajib adalah berbuka di rumah tok aku. Masa tu kita orang dah tak duduk sebelah rumah tok aku... kita orang dah pindah ke Skudai. Masa tu area skudai masih lagi ngan keadaan jin bertendang... masih lapang.. TUTA masa tu masih dalam pembinaan, masih tanah merah lagik..

Rumah tok aku ni besarrrrrr... besar rumahnya sampai boleh dibahagi kepada empat bahagian. Besarnya boleh dikategorikan bila korang berada di ruang tamu paling hujung korang akan rasa takut n ngeri sebab jauh daripada orang.
Tok aku ni nama aje rumah besar, tapi meja makan satu set aje... takde le dua tiga set... bila time nak berbuka betaraguru akan arahkan kami adek beradik untuk ambil dulu apa yang kami nak makan. Aku? dah tentulah aku pose masa tu... mak aku kata sapa banyak pose, banyak dapat duit raya, banyak dapat duit raya aku boleh beli eskerim banyakkkkk... masa dulu cornetto paling top laaa. Sapa yang makan eskerim cornetto tu memang dah rasa paling bestlah kunun.

So aku amik pinggan and fill in the blank le... haa bersusun dalam pinggan. Arwah tuk aku kata pose ngempang... ahh aku tak kira ngempang tak ngempang, yang penting aku lapo... tok jangan banyak cakap kang ngan tembakau2 tok aku makan.

Lepas dah fill in the blank tu... dok bersusun memasing kat lantai.. berderet2laaa cam orang nak baca kenduri tu... bukan dok sepah2... memang menyandar kat dinding... kalau pk2 rasa cam banduan pun ye gak... sebelah pinggan makan ada air, satu air panas, satu air sejuk sirap selasih, sebelah air ada kuih, sebelah kuih ada rojak... bla..bla..bla..

Sebentar lagi akan berkumandang azan magrib menandakan bla..bla.. bla.. Tangan terus kat gelas... berbuka mesti ngan air panas yang bersusu cam milo or holick... ko kalau nak rasa punggung berbirat muka terkedu je kat depan juadah masa berbuka haaa minumlah air sejuk dulu.. memang saja le ko tempah nahas.

On your mark get set... terus berlari2 air masuk kat saluran esofagus... takdenye aku nak toleh kiri kanan.. masa kekecik aku memang ada tebiat yang aku sendiri tak paham.. aku suka makan nasik n kuah je dulu, lauk2 sumer aku tepikan, dah habis nasik baru aku makan lauk. Atuk aku memang cukup pelik ngan perangai aku... sampai tok aku cakap.. ko tak makan lauk ke, abis makan nasik je..? Haaa berani sentuhlah lauk aku kalau tak tok terkangkang kene silambam silakan.. heheheh takdelah aku jadi cucu derhaka cenggitu..
Masa makan memang laju cam tak sempat nak ambik napas.. tok aku suka dok depan kita orang.. kekonon jadi pengadil le tu.. sambil tu tangan ngotes2 kat pinggan cucu2. Kacau le atuk ni... Bila tiba ke juadah terakhir haaa baru le bleh tarik napas dengan lega.. tapi sesudah itu..
Kekdahnya adalah memasing tersandar.. time ni aku pi ambik senduk kat dapur buat action kaut sumer yang dalam perut aku kuarkan... tu atuk aku yang ajar.. dia kata kalau makan dah segah sangat perut.. buat le cenggitu... hehehheheh

Haaa korang memana yang over the limit blehlah buat aksi cam tu... kalau lagi besar senduknya lagi bagus muahahahahha...

**********

Semalam aku berjaya... aku berjaya berbuka hanya ngan 2 sudu nasi putih tapi aku lebihkan sayur... sayur pun kobis rebus ko, ngan ikan singgang... w/pun aku masak lauk lain untuk AbangSayang n anak2 aku langsung tak cuit... jaga badan lah konon... nak kurus punye pasal. Hazab..Tambah2 lagi bila Danial tanya bapak dia "Ayah.. napa mak dah kurus?".. Cesss! Cam le dulu mak ko ni big big big size sangat... memang pun... takpe... kenyataan Danial tu merupakan motivasi pada aku. Ni gambo terpaksa ambil dalam bilik ayo... aku segan ngan AbangSayang.. kang dia kata bini dia gila asik nak bergambo je..

Tapi sejam lepas berbuka aku gagal!! Aku tewas.. tewas..tewas....

Uwaaaaa.... buat susu zara aku sempat sambar kinder bueno... pegi dapur balik buat susu kristal aku sambar cashew nut coklat.. hantar botol susu kosong kat dapur aku sambar plakkkk eskerim haagen daz.... hahahahahhahahahahahahah... Aku berjanji tak akan makan coklat lagi... emmm tapi cemana eh stok coklat ada je dalam peti ais.. ni AbangSayang le... takpe malam kang aku abiskan sumer stok coklat tu.. supaya esok lusa no more coklat.. muahahhahahaha

Misi breakdown...

5 ulasan:

attyfir berkata...

wakakkaka..asal baca je citer ko nie..kty gelak..asal kty gelak je..sebab baca citer ko..

alor..takyah ler diet2..dah cung dah tu...

kty nantikan episode ke 4 lak tau..tungguu nieh..sampai berjanggut

LayarLara berkata...

Kty,
Keh..keh..keh.. episode 4 kenelah tunggu esok ye Kth.. cam telenovelalah pulokkk

Ad berkata...

ingat nak bukak kedai serbaneka la ka depan pintu umah kanda..mesti laku!! nak jual semua yang fat nonfree..mesti laku

Ad berkata...

skg dah tau macam mana rahsia kesedapan vokal kanda lara..minum air yang x berais b4 berbuka rupanya..patutla asal kanda bebel jer semua anak2 tido.siao dgn ayah danial sekali berdengkur!!

LayarLara berkata...

Ad,
Wah..wah..wah.... dinda sindir kanda nampaknye ye... nanti kanda geget tinga tu biar sumpik baru tau... nasib bulan pose tau..