15 September, 2010

Apakah maknanya???

Terjaga di keheningan pagi.... jam menunjukkan jam 2.30 pagi. Aku toleh pada 'dia' masih lagi tekun menghadap lappie.

Aku duduk termenung memikirkan mimpi aku sebentar tadi. Tiba2 rasa risau, dan gundah. Apakah makna mimpi ini... Aku cuba menyusur dan mengingati setiap babak2 yang ditayangkan dalam mimpiku tadi.

Tiba2 aku berada di suatu daerah yang agak asing. Suasana di pelabuhan kelihatan sepi. Aku pandang ke dermaga, disana ada satu bahtera putih sedang berlabuh. Di birai bahtera aku terpandang seseorang yang aku kenali melambaikan tangan. Senyuman dilemparkan. Dia melompat keluar dari bahtera dan duduk di atas batu. Sempat aku menegur rambutnya yang kelihatan agak panjang seperti sifu. Tapi dia hanya membalas dengan senyuman.

Dia mengajakku hadir ke satu majlis. Majlis yang agak besar. Majlis yang dihadiri oleh ramai tetamu. Tapi tidak satu pun aku kenali. Tetamu dibahagikan kepada dua ruangan. Aku dan dia duduk berasingan. Tidak begitu jauh dan tidak juga begitu dekat. Tiba-tiba dia memandang ku sambil menyatakan sesuatu. Suaranya tidak ku dengari.. hanya gerakan bibir seolah2 ingin menyampaikan sesuatu. Aku menggeleng2kan kepala tanda tidak memahami apa yang ingin disampaikan. Aku menundukkan muka. Sekali lagi aku terpandang pada dia yang cuba untuk menyampaikan sesuatu. Air mukanya menampakkan sosok wajah yang bermasalah.

Tiba2 dua orang yang berbadan tegap dan sasa membawa dia keluar dari kelompok tetamu. Seorang memegang lengan kanan dan seorang lagi memegang lengan kiri mengiringi langkahnya yang entah aku tidak tahu kemana. Melewati diriku, dia sempat lagi cuba menyampaikan sesuatu. Kali ini dia seperti mengarahkan aku memandang pada kad yang ada ditangan. Ada tulisan bewarna merah. Tapi sayang aku tidak ingat apakah tulisan itu. Dia terus dibawa pergi entah kemana. Melihat wajahnya buat kali terakhir seolah2 ada masalah yang tidak terungkap. Aku hanya mampu memandang...

Apakah maknanya mimpi itu??







Tiada ulasan: