22 Disember, 2010

Cekodok Pisang/Apam Pisang

Pisang kat rumah korang banyak??? Buntu nak bok pe?? meh sini aku ajar buat cekodok pisang.  Okeh pisang apa yang korang nak guna, terpulang.  Kalau ikut aku pisang apa2 can go.  Sementelah resepi aku kan motonya adalah guna saja apa yang ada.  No protokol.. n no rules...

Bahan2:-
Pisang,
Gula,
Tepung gandum,
Serbuk Penaik
Air
Garam

Caranya:-
Blender pisang tu dengan air.  Agak2lah korang nak guna pisang banyak mana, airnya mesti suku je dari blender tu.  Masukkan gula sekali.  Gula pun ikut suka koranglah.  Kalau nak cepat potong kaki, korang letaklah gula banyak2.

Pastu kalau pisang blender korang tu banyakkan 1 mangkuk.  Tepung korang mestilah 1 mangkuk 1/2.  Jangan lupa campurkan dulu tepung korang tu dengan serbuk penaik.  Satu sudu teh ye.  Haaa lepas tu baru korang boleh campurkan dengan pisang yang telah di blend tadi.  Jangan lupa letakkan secubit garam.

Kalau adunannya keras korang tambahlah air sket.  Kalau cair, tambahlah sedikit tepung.

 Okeh.. ini cekodok pisang yang sudah siap di gorengkan


Ini pulak apam pisang.  Kalau korang nak transfer adunan cekodok pisang tu jadi apam, korang campurkan ngan 2 biji telur dan setengah cawan minyak masak.  Blehlah dikukus selama 1 jam 15 minit.



Untuk melihat resepi mudah yang lelain sila klik disini ye.


8 ulasan:

aZr|n berkata...

oh, terliur tengok cekodok pisang. nnt nak kena cari pisang kat market. nak buat gak.
sedapnya cekodok pisang cicah sambal bilis. yummeeh.

ieda berkata...

anak2 saya termasuk si kecik tu suka sgt cekodok.tapi saya lg suka lengat pisang.adunan sama ja macam nak buat cekodok cuma tambah susu tepung.ikut suka nak letak banyak mana pun.jenis apa pun ok ja.ada orang guna santan.adunan kena cair sikit drp cekodok.pastu masuk dalam loyang & kukus dalam 20-30 min.

atty's berkata...

sedapnya t cekodok pisang ..pos sini skit.

LayarLara berkata...

Azrin,
Carik...carik jangan tak carik.. kasi gegar itu market...

LayarLara berkata...

Ieda,
Haah, anak saya pun fav. lepat pisang gak, menurun perangai maknye gak. Tima kasih ye sudi kongsi resepi lepat pisang... terliyur sungguh!

LayarLara berkata...

Ktys,
Bleh kalau nak pos... tapi tak tau le bleh makan lagi ke dak cekodoknya nanti.. hehehheh

Tanpa Nama berkata...

valium for sale no prescription buy valium online cheap - buy valium online no prescription cheap

Tanpa Nama berkata...

buy xanax ways get high xanax - xanax uses treatment