13 Januari, 2011

Cemburu???

CEMBURU PUNCA FASHA SANDHA BERBIKINI

Fasha kececewa kekasihnya, Jejai ikut Nora Danish dan keluarga bercuti ke Jepun.
Pemergian Fasha Shanda bercuti ke Bali, Indonesia besama rakan-rakannya pada akhir tahun lalu dikatakan bukan untuk menyambut tahun baru 2011 tetapi aktres jelita itu kesana untuk menteramkan dirinya...
.
.
.
.

Ini petikan sot kabo KOSMO! hari ini... ish...ish..ish... dasat juga ye.. penangan api cemburu... manusia boleh bertindak di luar dari batasan.  Tapi cam tak logi lah plak, "okeh bang saya cemburu ngan abang ni... saya nak lepak kat parkir depan rumah ni sambil berbikini" hahaahhaah boleh??

Mengatasi Perasaan Cemburu
Definisi cemburu menurut kamus adalah ketakutan berpindahnya rasa kasih sayang terhadap orang lain, atau ketidakpercayaan akan kesetiaan orang yang dicintai, seperti suami, isteri atau kekasih. Kecemburuan juga dapat terjadi dalam persahabatan atau anak-anak antara kakak/adik kandungnya. Kita semua, jika kita tidak menguburnya, pernah mengalami beberapa kecemburuan. Ada sebuah cerita seorang laki-laki ditanya apakah dia pernah merasakan cemburu? Jawabannya tidak. Kemudian dia ditanya apakah dia penah jatuh cinta? Jawabannya tidak Menurut hemat saya, orang ini berada jauh dari perasaannya.

Untuk mengalami rasa cemburu, kita pertama kali harus memiliki perasaan terhadap orang lain, jika Anda tidak memperhatikan orang lain, Anda tidak memperhatikan apa yang mereka lakukan, karenanya tidak akin pernah ada cemburu.

Tetapi, jika Anda sangat memperhatikan seseorang atau Anda sangat menjaga orang lain, kemudian rasa cemburu akan muncul didepan Anda.

Pertama kali Anda tahu bahwa perasaan di belakang cemburu merupakan ketakutan dimana Anda akan mengenalnya, yang hanya Anda perlu ketahui itulah yang Anda perlukan. Pertama Anda dapat mengidentifikasi kebutuhan Anda, Anda dapat mengkomunikasikan dengan pasangan Anda, jika hal itu cocok dengan mereka, Anda tinggal melanjutkannya. Jika tidak, hal ini tidak cocok kemudian Anda perlu memikirkan dan memutuskan seberapa penting hal itu untuk Anda. Apakah Anda berniat untuk menggantinya atau Anda jalan terus dalam perasaan ini?

Jika Anda berhasrat untuk monogamy dan pasangan Anda ingin memiliki banyak orang dalam hidupnya, putuskan apakah hal itu berjalan baik pada permulaan dan membicarakan perasaan Anda.

Cemburu mungkin merupakan objek yang menjadi perhatian pasangan Anda. Hal itu mungkin olah raga, teman dalam konteks umum, binatang, pekerjaan, atau mungkin keluarga atau anak-anak. Tetapi untuk sekarang, katakanlah bahwa banyak hal baik yang dapat dilihat atau tidak yang menyebabkan Anda merasa cemburu.

Setelah Anda melihat ketakutan tanpa memperdulikan kehilangan perasaan yang Anda alami, berbicaralah dengan pasangan Anda dan jelaskan pada mereka bagaimana perasaan Anda. Dalam suatu hubungan yang sehat, pasangan Anda akan mendengarkan perasaan Anda dan berbagi perasaan mengapa peristiwa itu terjadi. Anda berdua dapat membicarakannya di luar dan jika salah satu dari Anda melihat bagaimana hal itu mempengaruhi orang lain dan ingin mengubah sikap itu, Anda berdua telah mendapatkan apa yang Anda inginkan. Suatu hubungan yang bahagia dimana ada saling memberi dan menerima. Jika pasangan Anda tidak ingin merubah seluruhnya, kemudian suatu kompromi dapat dilakukan.

Penyebab umum kecemburuan adalah bercumbu. Ini dapat terjadi baik pada pria ataupun wanita. Jika ini yang menjadi penyebab kecemburuan dan mempengaruhi hubungan Anda, dan Anda yang melakukan, mengapa Anda menunjukan sikap itu? Apakah yang Anda lakukan menimbulkan cemburu pada pasangan Anda? Apakah ini merupakan cara untuk mendapatkan seseorang agar menyukai Anda?

Ada tiga kesatuan dalam suatu hubungan yaitu Anda, pasangan Anda dan hubungan itu sendiri. Jika suatu masalah mempengaruhi baik Anda atau pasangan Anda, kemudian hal itu akan mempengaruhi hubungan. Jika hanya seorang dari Anda mempunyai masalah kemudian hubungan memiliki suatu masalah juga. Pertama kali Anda berdua dapat memegang konsep ini, Anda berada di jalan hubungan yang sehat dan bahagia. Supaya memiliki hubungan seperti ini, Anda harus menyisihkan waktu untuk berbicara masing-masing, mendengar perasaan mereka, dan mampu mengekspresikan keinginan tanpa rasa takut. Jika Anda berdua dapat melakukan, tidak ada alasan untuk cemburu atau sebaliknya, Anda memiliki kunci untuk menanganinya.

Sifat cemburu ni adalah naluri manusia yg sememangnya amat sukar nak dibendung. Byk gak jenis cemburu... ada yg positif & ada yg negatif. Bila kita ckp pasal cemburu ni, dah tentu ramai yg menuding jari & mengaitkannya dgn kaum hawa. Ramai beranggapan bhw org perempuan ni kuat cemburu. Sebenarnya dlm soal ni, kita tak boleh nak tuduh sesapa pun, samada lelaki mahupun perempuan. Sifat cemburu ni ada pada setiap manusia. Cuma kita perlu bijak dlm mengawal perasaan cemburu tu. Jadi pikir2kan lah yg mana baik & yg mana buruk.

Dlm kebanyakan hubungan mmg terdpt sifat cemburu. Masalah timbul apabila pasangan yg cemburu ini mengugut utk memutuskan hubungan & pasangan rasa tergugat. Ada pasangan sedar bhw sikap cemburu mereka ini kurang menyenangkan tapi tidak mampu mengawalnya. Mereka rasa apa yg mereka lakukan
itu betul. Mereka sentiasa ingin tahu apa yg dilakukan oleh pasangan mereka. Jika terlewat 10 minit pun, pertengkaran boleh berlaku.


Apabila sedang di alam percintaan, sukar untuk menerima hakikat bhw pasangan kita mempunyai masalah terlalu cemburu. Adakah dia bersikap demikian utk melindungi kita atau dia akan mendtgkan masalah kpd kita?

Ok, mari kita siasat & selidik tanda2 cemburu yg boleh kita perhatikan pada pasangan kita.

1. Dia menelefon kita beberapa kali sehari dan nampak marah & kecewa bila kita tiada.

2. Dia menelefon kita semasa sedang mesyuarat & apapun alasan yg diberikan, dia tetap nak bercakap dgn kita. Sbb ingatkan ada hal mustahak, kita mungkin menjwb panggilannya tetapi merasa geram kerana dia hanya nak berbual je.

3. Dia menuduh sesuka hati bhw kita telah keluar dgn lelaki/wanita lain.

4. Dia selalu mengintip & cuba mencari peluang utk mencari kesalahan kita.

5. Dia mengugut membunuh diri jika kita meninggalkannya.

6. Dia hanya mahu kita sentiasa bersamanya & marah w/pun kita keluar dgn teman2 wanita/lelaki lain.

7. Dia tidak suka pergi ke parti atau majlis sosial kerana bimbang lelaki/wanita lain tertarik kpd kita.

8. Dia menyoal spt seorg polis, ke mana kita pergi & dgn siapa.

9. Dia bermasam muka bila kita kerja lebih masa.

10. Dia tidak peduli dgn penjelasan kita.

11. Jgn terkejut bila dia menggeledah beg tangan/beg duit kita utk mencari
bukti samada kita bermain kayu tiga.

Sekarang mari kita belajar cara2 nak mengatasi sifat cemburu ni..

1. Terima hakikat bhw sifat cemburu kita adalah masalah kita sendiri & kita bertanggungjwb mengatasinya sendiri. Fikirkan tiada siapa yg boleh membuat kita cemburu. Kita boleh mengawal fikiran dlm apa bentuk situasi pun. Ingat, pilihan terletak pd diri sendiri, bukannya org lain.

2. Hormati perasaan pasangan kita. Spt kita, dia juga mempunyai hak utk menilai kecantikan wanita/lelaki lain. Jika kita dpt melakukannya, kita sudah dpt mengatasi sifat cemburu.

3. Tiada siapa suka memikirkan pasangan mereka curang. Kalaupun ini terjadi, teruk sgtkah kesannya kepada kita. Kita mungkin sedih, kecewa & marah utk sementara waktu shj tetapi tidaklah sampai mati. Lambat laun kita akan dpt mengatasinya juga.

4. Bagi diri sendiri masa untuk mengatasinya. Jika kita mmg seorg yg cemburu, usah berharap kita boleh berubah dlm masa yg singkat.

5. Tuliskan apa perasaan kita bila kita merasa cemburu. Marah? Tidak tentu arah? Menangis? Geram? Rasa malu? Rasa bersalah? atau bertindak kasar? Adakah kita ingin meneruskan hidup kita dgn cara ini? Jika jawapannya tidak, maka cepat2 lah berubah.

6. Cuba fikirkan bagaimana cemburu kita meledak. Adakah adil kita menyisihkan pasangan kita drp org lain? Teruk sgtkah dia bila dia senyum pd seorang wanita/lelaki lain? Tidakkah kita sendiripun pernah tersenyum pd
wanita/lelaki lain?

7. Ramai org yg mempunyai perasaan & masalah cemburu suka menyalahkan org lain. Mereka kerap mencari kesalahan org lain & mahu pihak yg satu lagi mengubah sikap tetapi dlm masa yg sama tidak melihat kesalahan sendiri. Terima hakikat bahawa kita manusia sebenarnya tidak sempurna.

8. Bagaimana erat pun hubungan anda berdua, terima hakikat bhw masih ada lelaki/wanita lain yg lebih cantik/tampan, bijak & baik. Jadi jgnlah cuba mengongkong pasangan kita. Habiskan masa bersamanya dgn penuh kegembiraan. Jgn biarkan hubungan kita goyang dgn imaginasi kita yg karut.

9. Bina keyakinan diri. Kita mungkin berasa tidak selamat jika selalu bergantung kpd pasangan. Luaskan persahabatan dgn org lain.

10. Jika rasa cemburu kita sdg memuncak, bayangkan apa yg akan berlaku jika kita melepaskannya kpd pasangan kita. Contohnya jika pasangan dinaikkan pangkat & mempunyai seorg setiausaha yg cantik, kita patutnya ucapkan tahniah & bukannya menyindir. Jika dia ingin curang dgn sesiapa, dia tetap
akan buat tak kira la samada kita cemburu ataupun tidak. Cemburu tidak akan dpt menghalang mereka.

Cemburu boleh menghancurkan sesebuah hubungan yg mesra. Tetapi jika kita dpt melihat tanda2 awal cemburu, kita boleh bertindak cepat agar ia tak merebak. Jadi mari kita ikuti pulak tips bagaimana nak mengawal keadaan kiranya mendpt pasangan yg cemburu.

1. Jika pasangan kita mula menunjukkan rasa cemburu, jgn terbawa2 dgn sifatnya itu. Mungkin kita tidak perlu menjawab setiap soalannya. Lebih baik berdiam diri saja dpd terus menyemarakkan kemarahannya.

2. Terima hakikat bhw dia tidak berniat utk melukai hati kita. Mungkin ini sifat semuladinya & jgn ambil hati.

3. Cuba sedaya upaya kita utk membina keyakinan diri. Puji dia jika perlu, minta nasihatnya & salurkan rasa cinta kita. Tunjukkan kita menyayanginya w/pun dia tidak sama spt org lain.

4. Jgn berpoya2 dgn wanita/lelaki lain. Ini hanya membuatkan situasi lebih sukar. Apa yg dia perlukan adalah sokongan yg berterusan.

5. Berbincang dgn pasangan tentang perasaan cemburunya.

6. Jika kita telah berusaha sedaya upaya & pasangan tetap tidak boleh mengawal cemburunya, kaunseling mungkin jln terakhir utk menyelamatkan hubungan kita berdua.

Anda bagaimana?  Siapa lebih cemburu?  Anda atau pasangan anda??

 Kredit to Sembang Melayu.com

4 ulasan:

Lulu caldina berkata...

yelah tu cemburu

LayarLara berkata...

Cik Lulu,
Hahahah.. cemburu sangat kaaaaaaaan.
Tq for singgah.

atty's berkata...

cemburu sampai terpaksa pakai bra ngn sepender je..

tu baru cemburu ,
kalao cemburubuta mau bogel terus kot .

LayarLara berkata...

attys,
kalo cemburu buta... terus butalaa sapa yang memandangnya..